L'Ajuntament de Figueres ha començat la reforma de la plaça de l'Estació, llargament reclamada pels veïns i que precisament va ser un dels projectes guanyadors dels pressupostos participatius de l'any 2017. L'històric espai, que actualment gaudeix d'una situació estratègica entre l'estació convencional de trens i la d'autobusos, va ser projectat el 1877 i es va inaugurar com a plaça pública l'any 1908, ara fa 112 anys.

La transformació de l'interior de la plaça que ja ha començat costarà 65.000 euros. Els treballs consisteixen en renovar el paviment dels espais de vianants, amb un material sòlid que impedeixi que es formin basses quan plou, ja que l'actual és de sorra. També se substituirà l'enllumenat per un de més eficient, es retiraran les lloses de formigó trencades i se'n col·locaran de noves a més de renovar la jardineria i el mobiliari urbà de la plaça. La reurbanització de l'espai interior de la plaça ocupa una superfície de 2.500 metres quadrats.

L'adequació de la plaça de l'Estació de Figueres suposarà un rentat de cara a la zona, segons l'Ajuntament, i complementa les millores ja fetes a l'entorn per a l'adequació dels accessos a l'estació de trens i de les cruïlles del carrer Migdia amb els carrers Sud, Riumors i Fortià i l'obertura del nou carrer Joan Arderius.

Els primers treballs consisteixen en el desmuntatge del mobiliari urbà existent. Respecte a la font circular ornamental es guardarà per a la seva posterior col·locació al mateix lloc.

La plaça de l'Estació és un espai de pas cap a l'estació de tren o d'autobusos i actualment no es troba en bones condicions, tal com recull el projecte tècnic. El mobiliari urbà està «obsolet», les lluminàries són «velles» i el paviment està «en mal estat».

Impulsada el s.XIX

La plaça de l'Estació de Figueres va néixer l'any 1877, amb la reforma del plànol de la ciutat impulsada pel mestre d'obres i zelador municipal Joan Papell. L'arribada del ferrocarril va plantejar noves orientacions urbanístiques a la ciutat, tal com recollia el cronista de Figueres, Josep Maria Bernils Mach a l'estudi El procés urbanístic de Figueres (Institut d'Estudis Empordanesos, 1994).

Dos anys més tard, el 1879, l'Ajuntament va comprar els terrenys per fer-hi la plaça i el 1908 es va inaugurar. Amb la implantació de l'estació d'autobusos es va incrementar el trànsit de vianants i va consolidar la seva situació estratègica que es manté passats els anys.