El Departament de Territori i Sostenibilitat sobre el projecte d'aeròdrom de l'Escala en el qual desaconsella la ubicació proposada pel promotor per ser una zona d'«important sensibilitat ambiental» així com el «risc elevat» que es puguin generar impactes ambientals «moderats o severs», especialment sobre els espais naturals protegits amb què delimita: els parcs naturals dels Aiguamolls d'Empordà i el Montgrí, Illes Medes i Baix Ter.

El document emès per la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural recomana que s'estudiïn ubicacions alternatives. El promotor, tal com es recull en la resolució emesa en data del 26 d'agost, no ha analitzat altres possibles emplaçaments i argumenta que l'espai entre els Camps dels Pilans i Viladamat és «l'única implantació» que permet desenvolupar el projecte d'aeròdrom.

L'informe del departament inclou les consideracions efectuades pels parcs naturals dels Aiguamolls i Montgrí, l'Ajuntament de l'Escala, el Departament d'Agricultura, l'Agència Catalana de l'Aigua, els departaments d'Agricultura i Cultura, la Direcció General de Qualitat Ambiental i l'entitat ecologista IAEDEN. Tots ells hi han posat objeccions.

Des dels parcs naturals, l'Ajuntament de l'Escala i l'IAEDEN conclouen que tindrà «efectes negatius» sobre la fauna i el corredor de connexió biològica i alerten que els danys poden ser especialment greus pel que fa a les aus. A més, també alerten sobre la generació de soroll i la necessitat d'avaluar l'acumulació dels efectes amb els altres aeròdroms a la zona.

«Elevat valor agrícola»

El departament recorda que la zona on s'ha projectat és una plana agrícola de regadiu drenada per diversos recs i amb sòls al·luvials, la qual cosa li confereix un «elevat valor agrícola». L'aeròdrom es vol construir a 1,1 quilòmetres de distància dels Aiguamolls i a 3,1 quilòmetres del Montgrí, tots dos espais protegits.

De l'anàlisi efectuada per Territori i, tal com indiquen els dos parcs naturals, «la zona del projecte és una zona d'interès per les aus perquè inclou àrees d'espai vital, cria o alimentació de diverses espècies amenaçades», argumenta la resolució.

Precisament, la franja de terrenys que separa l'àmbit del projecte del parc natural és un connector ecològic i es troba en sòl de protecció territorial d'interès agrícola i paisatgístic.

A més, segons l'informe de la Generalitat, no s'ha estudiat l'impacte en les estructures de rec durant la fase d'obres de l'aeròdrom i alerta que el major impacte ambiental es pot produir en la fase d'explotació per la generació de soroll. L'aeròdrom s'ha projectat en sòl no urbanitzable, al paratge de les Corts i està situat a uns 660 metres a l'oest del nucli urbà de l'Escala i a 900 de Viladamat. Precisament, la proximitat amb la població és una de les objeccions i concreta que la previsió de 16 enlairaments i 16 aterratges diaris no es pot considerar un aeròdrom «de baixa intensitat». A més, segons els dades aportades sobre contaminació acústica no es pot garantir que es compleixin els valors que estableix la normativa, diu l'informe.

Així mateix, es recull que la ubicació proposada se situa a 4,5 quilòmetres de distància de l'aeròdrom de Viladamat, i des del departament consideren «necessari» avaluar els impactes acumulats d'ambdues activitats, així com amb els aeròdroms ja existents d'Ordis i Empuriabrava. La resolució de Territori, a més, recull que el projecte omet anàlisi de l'impacte de l'aeròdrom sobre el canvi climàtic.

Per tot plegat, la Direcció General de Polítiques Ambientals resol que s'han de definir i avaluar altres ubicacions alternatives que evitin o minimitzin els impactes desfavorables identificats.