L'Estat ha congelat el desdoblament de l'N-II Si més no, en espera de rebre un estudi que concreti com es redistribuirà la mobilitat un cop acabi la concessió de l'AP-7 (prevista per a l'agost de l'any vinent).

El ministre de Transports, José Luis Ábalos, sosté que la hipòtesi és que a partir d'aleshores, quan no hi hagi peatges, l'autopista absorbirà el trànsit de mitjà i llarg recorregut i que l'N-II servirà per a desplaçaments locals. En resposta a una pregunta del senador Jordi Martí (ERC), el ministre sí que ha avançat, però, que de tots els projectes per duplicar l'N-II, l'Estat considera que, digui el que digui l'estudi, n'hi ha dos que s'hauran de fer: estendre l'autovia fins a Orriols i executar la variant de Figueres.

El Govern espanyol, doncs, es replanteja el projecte de l'N-II a l'Alt Empordà. La intenció de l'Estat era la de duplicar la carretera; és a dir, aprofitar la traça actual i incorporar-hi un nou carril a banda i banda.

Sis trams de desdoblament

Entre Orriols i la Jonquera, el projecte s'havia dividit en sis trams, que incloïen dues noves variants (la de la Bàscara i la de Pont de Molins). Al juliol de l'any passat, el Ministeri -aleshores, encara era Foment- va posar en servei el tram de 3,3 quilòmetres d'autovia A-2 entre Medinyà i Orriols. Més enllà d'això, però, poc més s'ha avançat pel què fa referència als trams del nord. I més enllà de la duplicació, l'Estat té encara uns altres deures pendents: la millora dels enllaços de Pontós i Garrigàs.

Aprofitant el ple del Senat, ERC va demanar ahir al ministre Ábalos quina és la previsió que té el Govern espanyol amb l'N-II a l'Alt Empordà. El senador gironí Jordi Martí va interpel·lar el titular de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i li va recordar que, dels 99 quilòmetres de carretera que discorren en paral·lel a l'autopista, 43 corresponen a l'N-II entre Orriols i la Jonquera.

21.574 vehicles diaris a la Jonquera

A més, Martí va posar de relleu que l'N-II suporta una intensitat de trànsit elevada, i va posar com a exemple que, a la Jonquera, per la nacional hi passen de mitjana 21.574 vehicles diaris (dels quals, un 7% són camions). «Ja comença a ser hora de desencallar el dèficit històric més flagrant en infraestructures viàries que es recorda a comarques gironines»,, va demanar.

El ministre de Transports, d'entrada, va recordar que d'ençà de mitjans del 2018, quan el PSOE va arribar a la Moncloa, s'han invertit 36 milions a les carreteres gironines. Tot i això, va admetre que cal revisar els trams del nord perquè la fi de la concessió de l'AP-7, prevista per a l'agost del 2021, obre «un escenari molt diferent».

Segons Ábalos, un dels objectius de duplicar l'N-II era perquè la carretera servia d'alternativa a l'autopista. Però davant la fi dels peatges, el Govern espanyol ha encarregat un estudi que analitzi com canviarà la mobilitat viària al corredor d'infraestructures de l'Alt Empordà.

El ministre ha explicat que el contracte d'aquest estudi es va fer al mes de març, i que serà «l'eina que ens permeti prioritzar aquelles actuacions que cal dur a terme».

Ábalos ja va avançar, però, que un cop s'acabi la concessió de l'AP-7, «sens dubte» l'autopista captarà el trànsit de mitjà i llarg recorregut, i que l'N-II quedarà com a via de distribució per als desplaçaments locals. Fins que no surti l'estudi, tanmateix, l'Estat congela el desdoblament de la nacional a l'Alt Empordà. Hi ha, però, dues excepcions: estendre l'autovia fins a Orriols (perquè el tram actual acaba abruptament passada la riera de Cinyana) i la variant de l'N-II a Figueres.