La companyia Worl Sailing Experience, de Lluís Romero i Pau Tatania, apassionats del mar i la navegació, estan restaurant al port de Roses un històric vaixell suec de 1903, la Goleta Äran. L'embarcació es podrà veure navegant per la Costa Brava a partir del mes de maig. Sortirà des del port de Palamós, a vela. La restauració es porta a terme amb material sostenible i lliure d'antiincrustants.

L'Äran va ser construït a Viken, al sud-oest de Suècia pel mestre d'aixa A.Olssson, fa 118 anys. Durant el segle passat va ser un vaixell de mercaderies i transportava tota classe d'aliments entre els països del mar Bàltic i el mar del Nord. Barrils d'arengada fumada i sardines salades, per exemple, que també exportaven a la península Ibèrica. Aquí es proveïen de sal i vi que eren escassos al nord d'Europa.

L'empresa impulsora del projecte va adquirir l'embarcació per conservar-la i sumar-la a altres embarcacions històriques que ofereixen rutes. Des del port de Palamós es dirigiran en sentit nord vorejant diferents cales del litoral gironí com La Fosca, cala Castell, les Illes Formigues, cap Roig o Calella de Palafrugell.

50 passatgers

El vaixell és una Goleta àurica de dos pals amb una eslora de 32 metres. Té una capacitat per a 50 passatgers i està construïda en fusta d'avet i quadernes de roure.

Els propietaris treballen des del mes de desembre en la rehabilitació. Segons han explicat, han aconseguit restaurar la coberta, les bordes i part de la seguretat de l'embarcació. En aquest moment estan treballant en la sala de màquines, l'obra viva i l'obra morta.

Les previsions són que a finals de febrer acabin els treballs de l'arboradura, les veles i l'eixàrcia. A finals de mes hauria d'estar operativa per poder viatjar al port de Palamós on acabaran els treballs.

La Goleta Äran vol ser 100% sostenible i per això tot el procés començant per la restauració es fa amb materials sostenibles com les pintures, de la marca Jotun. L'objectiu és no generar impacte al medi marí.

Els propietaris demanen a les autoritats que facin una regulació dels antiincrustants per tota mena d'embarcacions d'Europa.

Una vegada al mar se sumarà a altres vaixells històrics com el Sant Isidre o el Sant Rafael. Expliquen que esperen "fomentar el turisme de qualitat, recuperar les tradicions culturals, participar en esdeveniments populars i bastir un projecte de gran valor pedagògic, posant el vaixell al servei de l'aprenentatge dels més petits i organitzacions que comparteixin els mateixos valors".

Els dos impulsors són Lluís Romero, fill de Cadaqués que és propietari del Sant Isidre, l'últim llaüt de mitja del Mediterrani. Porta tota la vida dedicada al món marítim.

Pau Tatania és patró de diverses embarcacions i dedicat com en Lluís al mar des de fa anys.