El primer tren d’ILSA d’alta velocitat començarà les proves en vies de la xarxa ferroviària a partir d’aquesta setmana. Serà en un tram de 44,4 quilòmetres entre Figueres i Perpinyà per dur a terme l’homologació a la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG) i un cop superat aquest primer període, el tren continuarà el procés en els corredors Barcelona-Madrid, Madrid-València i Madrid-Sevilla. Paral·lelament, la companyia espera que abans d’acabar l’any arribin dos trens més. ILSA està participada per accionistes d’Airnostrum i Trenitalia i competirà amb l’AVE de Renfe i Ouigo d’SNCF. Preveu iniciar les operacions a l’Estat al segon semestre del 2022, quan representarà el 30% del mercat de l’alta velocitat a Espanya.

En un comunicat, ILSA assenyala que és el primer operador privat espanyol d’alta velocitat i com l’únic que utilitzarà trens nous en el desplegament de la seva flota a l’Estat. El primer dels combois –un model ETR 1000- desenvoluparà en els propers dies les proves en el denominat tram de la ‘secció internacional’ entre Figueres i Perpinyà, que compleix amb les especificacions tècniques d’interoperabilitat ferroviària europea, ja que connecta Espanya amb França i la resta d’Europa. La companyia ha fet una inversió de 1.000 milions d’euros en la seva flota inicial, que seran d’última generació i han estat desenvolupats per Hitachi Rail en col·laboració amb Bombardier Transportation (actualment el grup Alstom). La companyia connectarà en una primera fase Barcelona, Madrid, València, Sevilla, Saragossa, Alacant, Còrdova i Màlaga i posteriorment té previst obrir noves rutes a l’Estat i a mitjà termini en altres països europeus.