Clam unitari per reivindicar l’Albera com a parc natural
Capmany acull un acte amb ponències sobre els valors naturals i històrics del massís

Alguns dels parlaments durant l’acte reivindicatiu de Capmany. / Diputació de Girona
DdG
La nau central de l’antic sindicat agrícola el Parral de Capmany ha acollit aquest dissabte al matí un acte unitari de reafirmació de la petició de la creació del parc natural de l’Albera.
L’acte, obert a tothom, l'han convocat set entitats del territori: la Iaeden-Salvem l’Empordà, el Centre Excursionista Empordanès, l’Institut d’Estudis Empordanesos, el Centre Excursionista Jonquerenc, l’Albera Lliure de Molins, el Grup d’Art i Treball de la Jonquera i la Plataforma per l’Impuls del Parc natural de l’Albera. També hi havia implicats els disset ajuntaments que van aprovar la moció demanant aquesta declaració, el Consell Comarcal de l’Alt Empordà, la Diputació de Girona i la Generalitat de Catalunya, a més de l’Associació de Propietaris Forestals i els representants d’altres entitats i col·lectius vinculats amb la protecció i divulgació del territori.
Marc VerdaguerAlbera: el parc Galatea i cap més?
Després de la benvinguda formal per part de l’alcalde de Capmany, Joan Fuentes, com a amfitrió de l’acte i dels representants de les entitats convocants, hi ha hagut quatre ponències d’experts sobre els valors que justifiquen la rellevància del massís de l’Albera. L’herpetòleg Joan Budó ha parlat de la biodiversitat faunística; el biòleg Lluís Benejam ha explicat la importància i els reptes dels estanys; l’arqueòleg Quim Tremoleda ha tractat sobre el patrimoni d’aquest territori i l’historiador Pere Gifre ho fa fet sobre les fites de l’etapa moderna.
Posteriorment, hi ha hagut una taula rodona per respondre a l’enunciat «L’Albera, parc natural? Per què, on, quan i com» i en la qual han intervingut Lluís Serrano de la Iaeden-Salvem l’Empordà, Joan Budó, director del centre de Reproducció de Tortugues de l’Albera i la cellerista Bàrbara Magugliani.
La cloenda ha anat a càrrec del president del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, Agustí Badosa, i del secretari de Transició Ecològica del Govern català, Jordi Sargatal. El músic Joanjo Bosk ha interpretat la cançó Albera.
Quaranta anys després
El públic assistent i els convidats de fila zero han tingut l’oportunitat d’aportar el seu punt de vista en un acte que té lloc quaranta anys després del moviment que va començar a reclamar la creació del parc natural i en el qual també estaven implicats ajuntaments, partits polítics i entitats ecologistes.
A l’hora de la veritat, però, el Parlament de Catalunya va acabar aprovant la creació del paratge natural d’interès nacional de l’Albera el 1986, establint diverses figures de protecció aïllades entre elles i que van acabar generant un trencaclosques territorial de difícil gestió.
La reivindicació del parc natural ha revifat aquests darrers anys, sobretot a partir de l’aparició de diversos projectes de parcs eòlics que afecten la biodiversitat i el patrimoni del massís. I és que la creació d’un parc natural a la zona impediria noves instal·lacions eòliques
- Ni als 30 ni als 50: aquest és el moment més infeliç de la vida, segons experts
- Ca l'Avi o el somni fet realitat de tres joves d'obrir el seu propi restaurant
- Gairebé 200 sol·licitants d'asil passen pel campament del parc Central
- Cheka: «Costa un temps acceptar que t’has quedat per sempre sense silenci»
- El problema de la Rosalía
- Desvien trànsit cap a la Garrotxa per evitar el coll d’embut dels diumenges a Ripoll
- David Bustamante revela la rutina de la seva transformació física: 'Això és el que elimina més greix
- Rebenten dues furgonetes al golf de Caldes i desapareixen prop de 3.800 euros i aparells electrònics de gran valor
