L'entitat Afroféminas acusa l'alcalde de Figueres de fomentar el "racisme institucional" després de celebrar una expulsió
El col·lectiu antiracista critica Jordi Masquef per deshumanitzar migrants i persones en situació de vulnerabilitat: “No és gestió política, sinó carronyerisme electoral”

El col·lectiu Afroféminas denuncia públicament les paraules de Jordi Masquef. / Empordà
Sònia Fuentes
L’entitat antiracista Afroféminas ha carregat contra l’alcalde de Figueres, Jordi Masquef, arran d’una publicació a les xarxes socials en què celebrava l’expulsió d’un home i defensava que les persones que, segons ell, no respectin les normes mínimes de convivència haurien de poder ser expulsades del país. Masquef va presentar aquesta idea com a “sentit comú”, en un missatge que ha generat una forta reacció per part de l’organització afrofeminista.
Denuncien racisme i crueltat
En un comunicat difós a les seves xarxes, Afroféminas ha qualificat aquesta actitud de “racisme institucional i crueltat” i ha assegurat que el que fa l’alcalde “no és gestió política: és carronyerisme electoral”. L’organització denuncia que s’estigui exhibint l’expulsió d’“un ésser humà vulnerable”, que, segons l'entitat afirma, “evidentment arrossegava greus problemes de salut mental i exclusió”, com si es tractés d’un gest polític legítim o d’un motiu d’orgull institucional.
Acusacions de deshumanització
Afroféminas considera que aquesta manera d’actuar és “una covardia institucional” i acusa Masquef d’utilitzar “el sofriment, el desarrelament i la malaltia mental” per “gratar els vots de l’extrema dreta”. Segons l’entitat, un càrrec públic amb un “mínim de decència” hauria de gestionar la situació des d’una perspectiva sociosanitària, buscar solucions i assumir la responsabilitat de les errades del sistema, en lloc d’alimentar la xenofòbia i l’odi veïnal a través de les xarxes socials.
L’organització també posa el focus en els comentaris que van aparèixer sota la publicació de l’alcalde, on alguns usuaris haurien fet servir expressions despectives contra persones negres i migrants.
Afroféminas alerta que, quan un representant públic deshumanitza una persona d’aquesta manera, “obre la porta al feixisme més explícit”, i assenyala que aquest tipus de discursos legitimen i amplifiquen el racisme a l’espai públic.
Debat sobre seguretat i drets humans
Afroféminas vincula aquest cas amb una problemàtica més àmplia de racisme institucional i denuncia que les persones negres i racialitzades són deshumanitzades de manera sistemàtica per justificar la violència i el punitivisme populista. “La salut mental, la dignitat i les vides humanes no són el recull de destrosses de la vostra propaganda electoral”, conclou l’organització, que tanca el missatge amb una crida directa a aturar el racisme institucional i la instrumentalització de la vulnerabilitat.
La polèmica reflecteix un debat cada vegada més present en la política catalana sobre la relació entre seguretat ciutadana, immigració i convivència. Mentre Masquef defensa l’expulsió d’estrangers reincidents com una eina per garantir l’ordre públic i la convivència veïnal, col·lectius com Afroféminas alerten que aquestes mesures poden derivar en estigmatització, discriminació i vulneració de drets fonamentals.
Subscriu-te per seguir llegint
- Els Bombers treballen amb la hipòtesi que el menor desaparegut a Roses és a l’aigua, «enfonsat o flotant»
- Genís Rovira, creador d'Hort de Butxaca: 'Molta gent no utilitza l'hort com un espai terapèutic, sinó per saber d'on ve el que menja
- Llei de costes ho prohibeix: aquestes són les sancions per a les persones que extreguin sorra, petxines o pedres de la platja
- Carta d'una lectora: 'Fa mesos que vivim en un bucle insostenible d'ocupacions conflictives
- L'espectacle de la Sagrada Família es va preparar en secret als voltants de Celrà
- Dos homes detinguts a Girona per pagar a menors a canvi de sexe
- Aquest és el nou anunci d'Estrella Damm amb presència de diversos espais de la Costa Brava
- Olot desempadrona 1.300 persones en un any per cometre frau i per "ajustar els serveis municipals" a la població