Després de més d'una setmana sense creuers, l'activitat comercial a Palamós es va recuperar divendres amb l'escala del Thomson Dream, un habitual d'aquest port, que va realitzar la tercera de les set escales programades per a aquesta temporada. Amb 243 metres d'eslora, la seva silueta blanca, coronada per una xemeneia pintada amb el blau corporatiu del grup turístic TUI era visible des de tota la badia i fins i tot des d'algunes zones de Sant Feliu de Guíxols.

El vaixell de Thomson Cruises no era l'únic protagonista destacat en els molls del port del Baix Emporda. També destacava un modern megaiot de 85 metres d’eslora i de nom Valerie, que va arribar dijous passat procedent d'Eivissa i que segons la previsió salparà diumenge amb rumb a Antibes, a la Costa Blava francesa. Tot i les seves mesures espectaculars, el vaixell, construït a les drassanes alemanys Lu?rssen el 2011, ocupa actualment el lloc 59 del rànquing dels iots més grans del món, un llistat que canvia any rere any amb la incorporació de vaixells d'esbarjo amb formats més propis de transàtlantics que d'embarcacions privades.

En aquest sector naval, hi ha dos grans divisions: els iots que són directament cèlebres per qui és el seu propietari, un minoria, i els que el seu amo prefereix passar desapercebut, encara que això no és sempre possible, per més que portin banderes d'altres països, sobretot per raons de conveniència fiscal, o la seva propietat estigui a nom d'una empresa radicada molt lluny d'on resideix o treballa habitualment. El Valerie s'engloba en aquest segon grup.

El seu propietari és l'ucraïnès Yuriy Kosiuk, enginyer i propietari de l'empresa alimentària MHP, que amb el pas dels anys s'ha acabat convertint en el hòlding agroalimentari més important del seu país, on se li coneix, entre d'altres sobrenoms amb el de «el rei del pollastre». Malgrat els greus problemes econòmics i socials que ha patit el seu país en els últims temps, que ha fet que les seves empreses hagin perdut un 20% del seu valor, Kosiuk segueix sent un dels homes més rics d'Ucraïna, amb un capital que la llista Forbes calcula en 1.300 milions de dòlars, que el situen en un «discret» número 1.332 de les fortunes mundials.

Fa unes setmanes es va unir a la llista de prohoms en la lluita per salvar el futur polític i econòmic d'Ucraïna, incorporant-se a l'administració del també multimilionari president Poroshenko com el primer cap adjunt de l'Administració presidencial. La seva vinculació política és circumstancial ja que no tenia cap interès en entrar- hi, però a mesura que els productes de les seves empreses van ser sotmesos cada vegada més a restriccions a la importació i fortes inspeccions a la frontera amb Rússia, sumat a les tensions entre els dos països, Kosiuk es va involucrar més en les discussions polítiques fins a entrar de ple, mantenint la propietat de les companyies pero cedint el dia a dia a un nou conseller delegat per la impossibilitat de poder arribar a tot.

Tots els vaixells tenen una història interessant en el seu interior, i el Valerie, que malgrat les seves mesures tan sols porta un màxim de 12 passatgers en sis esplèndides suites, no és una excepció: ara forma part, encara que sigui indirectament, de la història de un país en conflicte.