El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) ha donat a conèixer avui les dades dels primers 30 dies de la posada en marxa del concurs del Transport Sanitari Integrat de Catalunya a la comarca del Baix Empordà, un model que ha aixecat les crítiques de metges gironins. En aquest primer mes -va entrar en funcionament el 14 de gener-, el SEM ha atès 110 incidents greus: d'aquests, en 21 casos (el 19%), el Vehicle d'Intervenció Ràpida (VIR, que va amb un metge i un tècnic i no té capacitat per a traslladar el malalt) ha donat l'alta en el mateix lloc de l'incident al pacient, cosa que ha evitat ocupar una ambulància de Suport Vital Avançat i ha permès tractar el malalt in situ.

Fonts del SEM han destacat que, amb l'entrada en funcionament del VIR, la comarca disposa de dos vehicles de Suport Vital Avançat (el propi VIR i la SVA amb infermer, equipats amb el mateix material que hi ha en el servei d'urgències d'un hospital), de manera que destaquen que és un model que millora l'atenció al malalt crític. També han subratllat que la ubicació del VIR a la Bisbal i el SVA amb infermer a Palamós permet cobrir la dispersió geogràfica que hi ha a la comarca.

El SEM ha informat que, en el 59% dels casos atesos els primers 30 dies, el metge del VIR ha fet l'assistència mèdica al malalt crític amb l'equip de l'ambulància de SVA d'infermeria o amb una de Suport Vital Bàsic (SVB, dos tècnics en emergències sanitàries). En aquests incidients, l'ambulància ha fet el trasllat del pacient, cosa que ha deixat lliure el metge del VIR per atendre altres incidents crítics, ha afegit el SEM. Finalment, en el 22% de casos restants, el metge del VIR ha realitzat el trasllat dins l'ambulància per seguir l'estat del pacient i administrar la medicació necessària.

Els metges crítics amb el model introduït han criticat la separació del metge i infermer que hi havia anteriorment ja que es repartien les tasques. Tampoc veuen bé que el vehicle amb metge estigui a la Bisbal, lluny de les localitats més poblades i, per tant, on hi ha més atencions sanitàries, ni que l'Estartit i Palafrugell perdin 12 hores de l'ambulància de reforç de l'estiu.

Des del SEM han apuntat que quan hi ha un incident de gravetat, s'activen tots els recursos sanitaris necessaris, també l'helicòpter medicalitzat de Girona si fa falta, i que tots els sanitaris poden treballar plegats en l'atenció al pacient. Quant a la cobertura dels malalts crítics, defensen que s'ha millorat perquè hi ha dues ambulàncies de Suport Vital Avançat, cosa que dóna una major cobertura. Sobre la conveniència que una d'elles estigui dirigida per un infermer, el SEM recorda que aquesta unitat funciona "molt bé" des de 1989 a Barcelona i que compta amb un alt grau d'autonomia.

Del VIR, l'òrganisme que gestiona el transport sanitari urgent ha exposat que en tractar-se d'un turisme permet una major rapidesa de desplaçament. I ha concretat que la seva funció és estabilitzar el pacient i que el trasllat -una operació que requereix temps- el faci una ambulància, de manera que el metge segueix al territori per si hi ha alguna altra incidència.

Finalment, el SEM ha precisat que les hores de reforç d'estiu de Palafrugell i l'Estartit es reparteixen durant l'any i que el nou model també treballa en xarxa perquè la SVA d'infermeria de Llagostera i la SVB de l'Escala donen servei habitualment a zones del Baix Empordà.

Segons el SEM, la comarca compta amb 10 unitats de transport sanitari urgent, les mateixes que hi havia amb l'anterior contracte, i estan distribuïts així: una unitat de Suport Vital Avançat d’infermeria amb seu a Palamós, integrada per un TES i un infermer; cinc unitats de Suport Vital Bàsic integrades per dos TES (més 3 SVB de reforç d’estiu); i un Vehicle d’Intervenció Ràpida integrat per un metge i un TES, amb seu a la Bisbal.