El Departament de Cultura, a través del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, ha dut a terme, durant prop de quatre mesos, la conservació i restauració del retaule barroc de la Mare de Déu del Roser, de l'església de Santa Maria de Colomers. Els treballs s'han fet a la mateixa església, i amb aquesta intervenció conclouen les actuacions de conservació i restauració del conjunt de tres retaules d'època barroca -retaule de la Mare de Déu del Carme, retaule del Sagrat Cor i, aquest, del Roser- que es troben aixoplugats a l'interior de l'església. Els treballs de conservació i restauració han permès recuperar la rica policromia, dauradures i laques del retaule, així com les formes originals del basament, molt malmès per les greus pèrdues de suport.

El retaule de la Mare de Déu del Roser és una obra barroca de la qual es desconeix el nom de l'escultor i del pintor. Es tracta d'un moble dedicat a la Mare de Déu del Roser, tot i que abans de la restauració hi havia col·locada, a la fornícula central, la Mare de Déu de Fàtima, ja que s'havien perdut totes les escultures originals.

Al retaule hi apareixen dues dates: 1738, sota una repintada al medalló de la fornícula de la marededéu, i una segona, 1769, enmig del plafó central del coronament. Possiblement, corresponen a la data de la fabricació i a la data de la policromia, respectivament.

La intervenció de conservació i restauració s'ha encaminat a assegurar novament l'estabilitat estructural de totes les peces del retaule; i a recuperar la lectura estètica original de la superfície pictòrica, amb la neteja de la policromia, la dauradura i les laques, i l'eliminació total de les repintades planes i estridents que amagaven policromia original.

Estructuralment, s'han reintegrat volumètricament, amb fusta de cedre, els elements desapareguts del bancal. S'ha fet una reconstrucció dels volums perduts sense reproduir decoracions. Tots aquests nous elements s'han tenyit per tal de crear un joc de diversos tons i evitar una gran superfície d'aspecte pla que restés protagonisme a l'obra l'original.