L'Ajuntament de Bellcaire d'Empordà ha aprovat inicialment un projecte per fer un camp de vol amb dues pistes en uns terrenys de 87.000 metres quadrats. La iniciativa també contempla la construcció de quatre hangars de 500 metres quadrats cadascun, en un dels quals hi hauria un museu dedicat a l'aviació. L'alcalde del municipi, David Font, ha organitzat aquest dimecres una reunió amb els veïns per explicar-los la iniciativa i animar-los a presentar al·legacions si no estan d'acord amb el projecte.

Els terrenys on es projecta són rústics però l'alcalde assegura que permeten usos lúdics i que la iniciativa compta amb tots els informes favorables. Malgrat això, ha avançat que demanaran al promotor que minimitzi al màxim l'impacte visual de les construccions.

Bellcaire d'Empordà va aprovar inicialment a finals de setembre el projecte per fer un camp de vol per avionetes amb dues pistes en uns terrenys de 87.000 metres quadrats. Es tracta d'uns terrenys propietat del veí que promou la iniciativa i estan ubicats a mig quilòmetre del nucli urbà del municipi, de gairebé 700 habitants.

De moment, no ha transcendit la inversió prevista però el projecte contempla, a més de les pistes, fins a quatre hangars per guardar avions de 500 metres quadrats cadascun. En un d'ells hi hauria un museu dedicat a l'aviació. Segons ha avançat l'alcalde, en aquest museu s'hi podrien veure diferents avions històrics i estaria obert a escoles.

Els hangars que proposa el projecte tenen una alçada màxima de 15 metres i la intenció és que aquestes quatre edificacions tinguin una pantalla visual vegetal per evitar un impacte visual des dels camins propers. De fet, el document proposa plantar-hi una filera de pollancres.

A més, l'impulsor afirma que des del nucli urbà no es veuran cap de les quatre edificacions perquè la masia que hi ha als terrenys taparà les construccions.

Segons consta en un informe, el promotor també té previst demanar permís per tenir vuit vols diaris els dissabtes, diumenges i festius i dos, els dies laborables. De tota manera, una vegada hi hagi la construcció feta, Aeroports de la Generalitat de Catalunya hauran de dir si accepten o no la proposta.

Un projecte que fa dos anys va ser rebutjat

Tal com ha assenyalat l'alcalde del municipi, David Font, el projecte del camp de vol "es va presentar fa dos anys" però el van tombar. El secretari de l'Ajuntament de Bellcaire, David Izquierdo, ha recordat que "la sol·licitud inicial tenia unes mancances" que van obligar a l'administració local a "tirar enrere" la iniciativa, ja que es tractava d'una "obra d'interès públic en un sòl rústic i això necessita una documentació mínima".

En aquell punt, però, "l'interessat es va assessorar" sobre els tràmits necessaris per tirar endavant la llicència. De tota manera, Izquierdo ha apuntat que l'Ajuntament també va fer aquests passos i van demanar a la Comissió Territorial d'Urbanisme i a l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) "si hi havia alguna incompatibilitat urbanística" que permetés denegar la llicència.

L'alcalde ha afirmat que la nova proposta "ha seguit tots els tràmits" i per això "hem hagut d'aprovar-lo perquè reuneix totes les condicions legals i tècniques", ha reblat David Font. I és que el secretari ha assegurat que Urbanisme ja els va avançar que el projecte tenia "dret a tenir llicència".

Actualment el projecte es troba en fase d'exposició pública i en aquest punt qualsevol ciutadà pot presentar-hi al·legacions. Izquierdo ha assegurat això serà clau perquè els veïns hi puguin fer "suggeriments i al·legacions" per tal que "la llicència s'executi amb les adequacions paisatgístiques o rurals" pertinents.

Primera trobada amb els veïns

L'Ajuntament ha organitzat aquest dimecres al vespre una reunió amb els veïns per explicar-los la iniciativa. En aquesta primera trobada s'han donat tots els detalls de la proposta que ja fa dos anys va arribar al consistori i els passos que s'han seguit.

L'equip de govern confia que l'ACA, la comissió d'urbanisme, l'Institut Cartogràfic de Catalunya o el Departament d'Agricultura limiti d'alguna manera el projecte per evitar possibles afectacions.

L'aeròdrom es projecta a pocs quilòmetres del que hi ha a Viladamat, que es va obrir l'any 1999 i que també compta amb dues pistes d'aterratge.