El ministre d'Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha assenyalat aquest dimecres que no està "justificat" que el port de Palamós passi a ser frontera exterior Schengen a causa de la naturalesa del trànsit de passatgers que registra, atès que considera que la seva activitat és pròpia d'un port autonòmic i no d'un d'interès general que depèn de l'Estat.

Durant la sessió de control al Govern socialista al Congrés, i en resposta a les preguntes del diputat d'ERC Joan Margall, el titular d'Interior ha recordat que perquè hi hagués un canvi de naturalesa, el Port hauria d'efectuar activitats comercials marítimes internacionals, hauria de tenir una influència comercial que afectés més d'una comunitat autònoma i hauria de servir a indústries o establiments d'importància estratègica.

Arribats en aquest punt, des d'Interior valorarien la realitat del Port i podria derivar que hi hagués un canvi de naturalesa. Per a Margall, el Port de Palamós és una infraestructura "vital" tant per al municipi com per a la comarca i ha subratllat que només el 2018 hi van fer escala fins a 46 creuers, i es va arribar a 46.000 passatgers.

Per això, el diputat d'Esquerra li ha indicat que és el moment de treuere els límits a la seva potencialitat i convertir-lo en frontera Schengen, cosa que en la seva opinió permetria que fos un punt d'origen i destinació de passatgers de fora de la Unió Europea.

En aquest punt, ha retret al PP i al PSOE que pel seu "desistiment polític" durant anys, el port segueixi tenint aquesta naturalesa autonòmica. "Demanem que es deixin d'excuses, hem estat molts anys amb anuncis, passejos, campanyes, i ni uns ni els altres no fan res", ha postil·lat, per acabar exigint a Marlaska que s'assegui amb la comunitat autònoma i amb l'Ajuntament de Palamós per arribar a una solució definitiva.

Una demanda que ve de lluny

Les demandes per a aconseguir l'autorització del canvi de naturalesa del port porten cua. L'any 2014, amb el govern de Mariano Rajoy, CiU va aconseguir el compromís del PP per aprovar una proposició de llei que demanava convertir-lo en forontera Schengen. Concretament, el text demanava revisar els criteris de cost-eficàcia del mapa actual i plantejar per què alguns d'aquests ports, com el de Palamós, no han aconseguit aquesta condició tot i que les dades de la seva activitat els avalen. En aquell moment, CiU va acceptar una esmena del PP en què s'establia que el Congrés dels Diputats instava al Govern a agilitar els tràmits i estudis iniciats "per determinar una solució viable del Port de Palamós com a frontera exterior Schengen".

Un any més tard, el març del 2015, el ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, va anunciar que el port de Palamós seria declarat frontera Schenguen. En aquell moment, el ministre va reunir-se amb els presidents de les cambres de comerç de Girona, Palamós i Sant Feliu de Guíxols; Domènec Espadalé, Xavier Ribera i Joan Puig, respectivament. «El Govern espanyol ha pres la decisió favorable de declarar que el port de Palamós es converteixi en frontera exterior del conjunt de països firmants de l'Acord Schengen», va anunciar aleshores Díaz.