El cuiner i propietari del restaurant Es Portal Hotel Gastronòmic de Pals, Joan Carles Sànchez, té una llarga trajectòria dins el Club de la Ruta del Vi DO Empordà, que organitza el Patronat de Turisme de la Costa Brava, i a més la seva empresa és una de les adherides al Parc Natural del Montgrí, on ofereixen propostes turístiques enfocades a potenciar la gastronomia i a la sostenibilitat local.

El restaurant i l'establiment hoteler baix-empordanès ha rebut recentment un dels dos premis que entrega anualment el consell regulador de la Denominació d'Origen (DO) Empordà. El Lledoner d'Or 2019 va ser concedit pel seu suport als vins empordanesos. L'entrega es va fer en el marc de la Mostra del Vi de l'Empordà de Figueres el primer cap de setmana de setembre.

Per què és important que els restaurants promocionin el vi i els productes locals?

Perquè som uns garants de la gastronomia i arribem al client final. Un dels moments més importants és quan s'obre una ampolla de vi, els restauradors n'obrim moltes. Quan obrim una ampolla de vi de l'Empordà, a part d'obrir paisatge obrim la feina que hi ha al darrere en el nostre territori.

I això aplicat a tota la restauració, no?

La premissa més important per nosaltres és que hem de consumir el producte del territori on estem. A La Rioja pràcticament el 100% dels vins que hi ha a les cartes són de La Rioja. Aquí intentem que la majoria dels vins de les cartes siguin de la DO Empordà.

Què és la Ruta del Vi DO Empordà?

Des de les institucions i el Patronat de la Costa Brava s'ha apostat molt perquè la nostra sigui una zona de promoció de la gastronomia. En aquest sentit realitzem fires, maridatges, visites a bodegues, entre d'altres.

En quins projectes locals treballeu?

Som membres del projecte de la Cuina de l'Empordanet, on posem en rellevància el producte local, i, a més, empresa adherida al Parc Natural del Montgrí, on fem activitats de difusió del parc fent valdre el paisatge i el territori; al cap i a la fi, defensar-nos com a destí gastronòmic lligat al sector primari.

Quines iniciatives caldrien per valorar més els nostres productes?

Falta més informació perquè a vegades la persona que està ­darrere projectes com el de la promoció del fesol, que són els pagesos, no tenen les millors eines per comunicar la seva tasca.

Què podem fer?

Quan anem a la fruiteria hem de preguntar si la fruita és d'aquí. El mateix amb la sèpia, l'enciam, la poma. Més enllà de les modes el que comprem és important.

Per què no ho fem?

El que valorem més és tenir un rellotge de marca, però comprem el pa a la gasolinera i no a la fleca del costat. És complicat.

Si hagués d'escollir un vi de l'Empordà i un de fora amb quins es quedaria?

No puc dir un vi perquè hi ha molts vins d'aquí i cada cop els cellers estan fent les coses més bé. En aquest sentit, cada vegada hi ha més gent que coneix els vins de l'Empordà. Es comencen a conèixer bé a Espanya, a Europa i al món. Tenim clients que es coneixen els cellers i això vol dir que s'està fent bona feina. Si hagués de triar un vi de fora, triaria el vi escumós del Penedès.