El síndic de greuges de Palamós Així ho va donar a conèixer el mateix Sagrera durant la presentació de la memòria anual que es va fer ahir al vespre a l'ajuntament abans de l'inici del ple ordinari. Del total d'actuacions, 27 van ser queixes, 46 van ser consultes i dues actuacions van ser d'ofici. La majoria van estar relacionades amb temes d'habitatge, serveis socials, accessibilitat amb mobilitat reduïda i conflictes entre veïns.

Sobre l'habitatge, Sagrera va destacar que a Palamós l'habitatge protegit és una «mancança històrica», que no hi ha habitatges per a emergències socials i que el fenomen dels pisos turístics ha causat un increment dels lloguers i ha provocat nous casos de desnonaments, ocupacions o impagaments.

Sobre els serveis socials i l'accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda, Sagrera va remarcar haver rebut «menys queixes que el 2018», i va demanar que se «segueixin prioritzant polítiques amb contingut social per donar cobertura, suport i expectatives a aquelles conciutadanes que més ho necessiten». A més, va valorar positivament el projecte Palamós zero barreres.

Finalment, dels conflictes entre veïns, el síndic palamosí va assenyalar que la majoria de queixes van ser per «les molèsties de determinades activitats, especialment d'hostaleria». «En els casos de denúncies per contaminació acústica o emissions cal ser molt sensibles amb relació als perjudicis que es poden ocasionar als afectats i evitar que prevalguin interessos econòmics per sobre dels drets bàsics i de la salut de les persones», va destacar Sagrera, qui va subratllar que l'Ajuntament, fent cas de la seva recomanació, ha creat un servei de mediació.

El balanç en xifres

En relació amb les queixes, el síndic va explicar que dues s'estan tramitant, que set no van ser admeses a tràmit -una de les quals feia referència a les radiacions emeses per les antenes de telefonia- i que quatre no van satisfer la demanda del ciutadà.

D'aquestes, dues eren per «les molèsties que causen les terrasses a l'aire lliure a l'estiu», un tema sobre el qual Sagrera va voler opinar, i va remarcar que la nova ordenança de la via pública, que permet allargar l'horari de tancament dels establiments, «no facilita la conciliació» entre el dret comercial i el de descans dels veïns.

La resta de queixes es van centrar en el retard de col·locació de les boies per separar la zona de bany, l'estacionament de cotxes sobre una vorera, o sobre el problema de pas del camió de recollida de paper en alguns contenidors pròxims a la zona del mercat setmanal, entre d'altres.

Respecte a les dues actuacions d'ofici, el síndic de greuges de Palamós va explicar que la primera va ser pel malestar d'alguns usuaris dels serveis socials a causa dels «canvis de personal i el temps que tardaven a tenir cita», un tema pel qual Sagrera va acudir al síndic de greuges de Catalunya, ja que aquest servei està gestionat pel Consell Comarcal. La segona ­actuació d'ofici va ser perquè ­l'ordenança reguladora de la via pública va estar uns dies sense poder-se consultar digitalment ­durant el període d'exposició ­pública.

Sobre les consultes, Sagrera va explicar que s'hi inclouen aquelles que no eren queixes específiques per l'actuació de l'Ajuntament, d'altres administracions, temes entre particulars i de consum. D'aquestes, nou van ser per problemes de sorolls, animals domèstics o emissions entre particulars; set per temes de tributs i sancions; cinc per assumptes relacionats amb urbanisme i la via pública; quatre amb empadronament; i cinc per casos de desnonaments i dificultats per trobar habitatges, entre d'altres.