Territori eixamplarà el pont de Verges davant les queixes dels pagesos

El Departament hi instal·larà un sistema semafòric com a mesura transitòria mentre es redacta el projecte

Una recol·lectora creua pel pont de Verges trepitjant el carril contrari per la falta d'espai

Una recol·lectora creua pel pont de Verges trepitjant el carril contrari per la falta d'espai / Aleix Freixas/ACN

Laura Fanals

Laura Fanals

El departament de Territori ampliarà el polèmic pont sobre la carretera C-252 a Verges, que durant els últims mesos ha suscitat nombroses queixes entre els pagesos de la zona perquè, després de les obres de reforma, s’ha reduït la zona asfaltada i no hi poden circular dos tractors alhora, ja que es veuen obligats a envair el carril contrari. Ara, la Generalitat rectifica i ha impulsat la redacció del projecte per eixamplar el pont i facilitar «la circulació de maquinària agrícola amb seguretat i comoditat». Com a mesura transitòria mentre no s'executa el projecte, ha anunciat també que instal·larà un semàfor i un detector a cada sentit de la circulació, que tal de garantir el pas segur de tota mena de vehicles. Les actuacions han estat consensuades amb l’Ajuntament de Verges, que en un comunicat ha celebrat que des de Territori «es treballi per trobar solucions al problema generat»

Les queixes dels agricultors van començar la tardor passada, després que s’executessin les obres per millorar el pont, que incloïen la incorporació d’un vial per a bicicletes i vianants en un costat de la infraestructura i un ampit per reforçar la seguretat als extrems dels carrils. Els agricultors van queixar-se que, amb tot això, s’ha perdut «gairebé un metre i mig» d’amplada, de manera que quan circula un tractor es veu obligat a envair part del carril contrari, amb els conseqüents problemes de seguretat que això comporta. 

Segons van indicar -i van demostrar a través d’una protesta in situ-, només que passés un sol tractor i es trobés amb un cotxe de cares ja hi ha problemes per passar tots dos. El principal problema, però, és quan porten maquinària pesada: quan això passa, els propis pagesos han de «tallar la circulació» del pont ells mateixos, amb els riscos que això comporta, ja que és impensable que puguin passar-hi tots dos a la vegada. 

Ja fa mesos que l’Ajuntament de Verges es va fer ressò de les demandes i les va transmetre al departament de Territori, i des de llavors han estat treballant conjuntament per trobar una solució. El consistori recorda que la reforma del pont «és una llarga reivindicació» de l’Ajuntament -la infraestructura és originària de l’any 1941-, i que després del temporal Gloria es va fer evident que calia actuar-hi amb urgència. Tot i això, lamenten que s’hagi produït aquetsta «manca de planificació en el projecte» i que la Generalitat no tingués en compte «totes les casuístiques i actius del territori des de bon principi». Ara, des del consistori critiquen que «s’allargaran els terminis per tenir el pont que cal per garantir les comunicacions segures, i aquesta és una situació que es podria haver evitat». 

Encara que sigui tard, tanmateix, sembla que la solució finalment arribarà. Segons va informar ahir en un comunicat el departament de Territori, el projecte que s’impulsa detallarà tècnicament les actuacions per a eixamplar l’estructura, que té una longitud de 420 metres, de manera que la calçada per a la circulació s’incrementi en 1,6 metres. La inversió estimada per a l’obra és de 2,6 milions.  

Solució provisional

Com a mesura a més curt termini, el Departament licitarà aquesta primavera els treballs per instal·lar un sistema de gestió intel·ligent del trànsit permetrà diferenciar els vehicles segons la seva amplada. Així, s’implantarà un semàfor i un detector a cada sentit de la circulació, que permetran garantir el pas segur de tota mena de vehicles. Es preveu que aquest sistema entri en funcionament a finals d’any.