Blog 
Edupunk
RSS - Blog de Àlex Kozzak

L'autor

Blog Edupunk - Àlex Kozzak

Àlex Kozzak

L'Àlex Kozzak és Llicenciat en comunicació i audiovisual (UOC), té un Postgau en innovació en la creació de continguts audiovisuals (UOC- DIGITALENT) i actualment està cursant un Màster d'Investigació sobre Internet i Societat del Coneixement (UOC- IN3). ...

Sobre aquest blog de Tecnologia

Aquest bloc està dedicat a l'alfabetització digital i a les estratègies de creació i gestió de coneixement, intel·ligència col·lectiva i aprenentatge a través de l'ús d'internet i les TIC.


Arxiu

  • 02
    Maig
    2012

    Comenta

    Comparteix

    Twiteja

     

    Escoles de Hackers

    (Podeu veure el vídeo subtitulat aquí)

     

    Fa temps que llegeixo De Hackers y Zombies, el bloc del professor d'universitat i periodista Jorge Jiménez, que és fruit d’un assaig del mateix autor titulat: El hacker contra la universidad zombie: lecciones para gestores, alumnos y profesores en la sociedad informacional (podeu descarregar-lo de manera gratuïta clicant a l'enllaç).

    I és que tot i que encara no he acabat de llegir-me’l sencer, Jiménez aborda una idea cada vegada més extesa i compartida per molts en la societat xarxa: «Creo que la ética hacker encarna el pensamiento propio de la sociedad informacional en la que vivimos. Creo, también, que muchas personas interpretan el mundo con coordenadas que ya no existen, están muertos, aunque parecen vivos: son zombis».

    Fa uns dies Jiménez escribia sobre El costat fosc de la xarxa, un llibre de Misha Clenny:

    Si la investigación sigue adelante, quizá en el futuro será posible detectar rasgos
    de la personalidad de los hackers entre los niños en edad escolar. De ese modo,
    compañeros y mentores podrían ayudarlos a potenciar sus habilidades y, a la vez,
    facilitarles directrices éticas para que canalizasen sus capacidades en la dirección
    adecuada. La palabra hacker suele tener connotaciones peyorativas, pero en
    realidad los conocimientos de estos individuos son un activo personal y social.
    Los ordenadores y las redes nunca serán seguros sin la protección de hackers
    expertos. Algunos ya trabajan en esa dirección. Según mi experiencia, el 90% de
    los hackers involucrados en actos delictivos expresan fuertes deseos de trabajar
    dentro de la industria de la seguridad legal; aunque sobre ellos pesen condenas,
    debería dárseles la oportunidad de hacerlo.

    La figura del hacker està estretament lligada a la seguretat informàtica (consulteu l'especial sobre seguretat informàtica del DDG), però amb treballs com l'ètica hacker de Himannen, aquesta visió del món o actitud, es converteix en un altre modus vivendi.

    Pensem en els experiments de Sugata Mitra, l'aprenentatge de codi obert de Richard Baraniuk, la distribució Edubuntu pensada especialment per entorns escolars o el projecte pioner de Negroponte One Laptop per Child. Les escoles de hackers de les que parla Clenny fan referència a la seguretat informàtica. Però, perquè no escoles de hackers? (ètica hacker) Espais amb metodologies que permetéssin als infants i adolescents desenvolupar plenament les seves capacitats... Escoles de hackers o escoles de curiosos.

    Ahir vaig tornar a veure En busca de Bobby Fisher, i pensava en el protagonista -en Josh-  i la frustració que pot generar una escola a un petit hacker (dels escacs...). Les escoles han de servir per aprendre, no només per estudiar.

    Fora les escoles zombies!

     

    Denunciar
    Compartir a Twitter
    Compartir a Facebook