Blog 
Edupunk
RSS - Blog de Àlex Kozzak

L'autor

Blog Edupunk - Àlex Kozzak

Àlex Kozzak

L'Àlex Kozzak és Llicenciat en comunicació i audiovisual (UOC), té un Postgau en innovació en la creació de continguts audiovisuals (UOC- DIGITALENT) i actualment està cursant un Màster d'Investigació sobre Internet i Societat del Coneixement (UOC- IN3). ...

Sobre aquest blog de Tecnologia

Aquest bloc està dedicat a l'alfabetització digital i a les estratègies de creació i gestió de coneixement, intel·ligència col·lectiva i aprenentatge a través de l'ús d'internet i les TIC.


Arxiu

  • 13
    Juny
    2012

    Comenta

    Comparteix

    Twiteja

     

    Tecnologia per humanitzar l'aula

    «Si Isaac Newton hagués penjat vídeos de càlcul al Youtube, els meus ja no caldrien» així presentava Salman Khan el seu projecte, la Khan Academy (2006). Una organització sense ànim de lucre dedicada a proveir «una educació de qualitat a qualsevol persona de qualsevol lloc del món de manera gratuïta».  El 2012, sis anys després, més d'1.000.0000 de persones consulten el repositori de vídeos educatius disponibles en línia.
    Una aventura pedagògica, basada en les noves narratives,  que defensa un cop més que cada alumne ha d'aprendre al seu ritme i que la tecnologia, en contra del que es pugui pensar, serveix - si es sap utilitzar- per humanitzar l'aula i adaptar-la als nous paradigmes pedagògics com el connectivisme, o el que alguns anomenen educació informal.

    La proposta de Khan és clara, capgirar el guió tradicional de l'aula (paradigma pedagògic). Així doncs, la idea d'aquest educador que ha passat pel MIT i la Harvard Bussiness School, parteix del convenciment que el model actual (d'ensenyament) deixa «forats com un gruyere» al coneixement dels alumnes, ja que no es respecten els ritmes de cada infant i el model tradicional penalitza l'assaig-error (encara que paradoxalment persegueixi el domini del coneixement). Per això  Khan, anima a experimentar i equivocar-se per acabar aprenent, tal i com explicava Ken Robinson (l'escola mata la creativitat!). I és que cal remuntar-se a Confuci per retrobar els orígens que mouen els nous paradigmes educatius: «M'ho van explicar i vaig oblidar-ho, ho vaig veure i vaig entendre-ho, ho vaig fer i vaig aprendre-ho».

    La dinàmica a l'aula que proposa la Khan Academy, consisteix en aprofitar les hores de classe per fer «els deures», no encarregar-los perquè els alumnes els facin a casa, sinó fer-los a classe consultant amb els companys, amb la professora... I a casa, substituir les «classes magistrals» per vídeos educatius que permeten tornar enrere, posar pausa, i visualitzar-los fins a l'infinit, sense que els alumnes tinguin por «d'acabar amb la paciència de cap professor» ni veure's sotmesos a la pressió del «ho has entès?». Respectar el ritme d'aprenentatge.

    A més a més aquest sistema permet que els professors puguin dedicar-se a seure amb els alumnes i tenir-hi una relació personalitzada (1 a 1 i no 1 a 30). Ja que a través de programari es poden monitoritzar els avenços del grup/classe i els mestres poden detectar quins són els alumnes més avançats i els que encara no han assolit els objectius, obtenint informació determinant per crear grups de treball o entorns que fomentin l'autoaprenentatge.

    La tecnologia no substituirà els professors (Miltra deia que si un ordinador pot substituir un mestre, s'ha de canviar a aquest mestre... perquè alguna cosa no funciona) però permet oferir una educació personalitzada i adaptada a les necessitats de cada alumne. De manera que es pot trencar amb la classe de talla única, fragmentant-la amb petits grups d'aprenentatge coordinats pel professor.

     

    Vídeo disponible amb subtítols a la web de les TED TALKS

     

    Denunciar
    Compartir a Twitter
    Compartir a Facebook