Iberia farà efectiu l'abandonament del Prat aquest dissabte quan s'enlairi l'últim vol en direcció a Londres. Aquest vol serà substituït per British Airways, amb qui manté una relació de codis compartits, dins de l'aliança One World. Com estava previst per l'antiga direcció de la companyia espanyola, Iberia només mantindrà els vols que cobreixen el 'pont aeri'. Les rutes a ciutats de l'estat espanyol i les principals europees es cobreixen per la filial Vueling. Oriol Balaguer, director general d'Aeroports, ha dit que aquesta decisió no 'fa feliç' al Prat però s'ha mostrat convençut que la nova direcció d'Iberia corregirà a curt termini la decisió per la rendibilitat que suposarà operar des del Prat.

Coincidint amb el cap de setmana que s'executa la tercera fase del trasllat de companyies a la nova Terminal 1 del Prat, la companyia aèria Iberia restringeix el seu nivell d'operacions només a la ruta del corredor del pont aeri amb Madrid.

Aquest dissabte, s'enlairarà l'últim vol regular que Iberia mantenia obert des del Prat fora de la connexió amb Madrid. Aquest última ruta regular que mantenia oberta Iberia era la que cobria el viatge fins a Londres. Les altres rutes estatals i europees les cobreix a través de la seva franquícia Air Nostrum o a través de la seva filial Vueling.

Salvador Curcoll, responsable de l'àrea d'infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, troba la decisió d'Iberia de volar des del Prat amb marca pròpia només a Madrid com 'empresarialment coherent'. La majoria de companyies de bandera internacionals estan concentrant en un únic punt les connexions o 'hub', com en el cas d'Iberia que ho fa a l'aeroport de Barajas, explica Curcoll.

El director general de Ports, Aeroports i Costes del Departament de Política Territorial i Obres Publiques no comparteix del tot aquesta opinió. Balaguer matisa que moltes companyies de bandera europees i fins i tot nord-americanes han optat per desplegar un model d'operacions basat en diferents 'hub', com és el cas de la companyia alemanya Lufthansa.

El professor de la Universitat de Barcelona, Xavier Fageda, va més enllà d'aquestes opinions i afirma que aquesta estratègia d'Iberia de concentrar les seves operacions des d'un únic 'hub' a l'aeroport de Barajas 'frena de facto' el creixement de l'aeroport del Prat. Fageda explica que aquesta concentració que vol Iberia a Barajas suposa convertir a l'aeroport de Barcelona amb una plataforma de connexions punt a punt per alimentar de passatgers Barajas.

Iberia canviarà d'estratègia

Oriol Balaguer està convençut que 'curt termini' l'estratègia de la companyia aèria espanyola canviarà. El director general recorda que qui pren aquesta decisió és l'antiga direcció capitanejada per l'expresident Fernando Conte i que la nova direcció liderada per el nou president Antoni Vázquez podria canviar la decisió en base a les oportunitats que ofereix el nou aeroport del Prat.

Balaguer afegeix que probablement el que cal tornar a definir és quins vols ha de fer Iberia 'al món' des del Prat 'i no tant quines rutes europees'.

El punt de vista d'Iberia

Després de la impossibilitat de què un directiu d'Iberia atengués les preguntes de l'ACN, un portaveu d'Iberia ha restat importància que les rutes es cobreixin o bé amb naus de la pròpia companyia o a través d'aparells de les seves associades. El mateix portaveu ha manifestat que actualment l'oferta d'Iberia des del Prat és superior a la de fa uns anys.

Moltes de les rutes es cobreixen a través de companyies franquiciades com Iberia Regional Air Nostrum per a vols regionals, a través de la participada Vueling (amb un 45% del capital) per a rutes estatals, europees i al nord d'Àfrica, o a través d'acords amb companyies de l'aliança internacional One World.

El portaveu consultat considera aquesta estratègia com una resposta operativa que s'adapta a les circumstàncies d'un mercat que s'ha transformat 'radicalment' en els últims anys amb la irrupció de les companyies de baix cost ('low cost'), l'increment del preu de combustibles i la contracció de la demanda com reflex de la recessió econòmica.

Salvador Curcoll reconeix que fer del Prat un aeroport de connexions punt a punt que suposa el desplegament de l'estratègia de la companyia Iberia 'limita' les possibilitats de connexions per els passatgers que opten per viatjar des del Prat i és un factor negatiu pel creixement de l'aeroport de la capital catalana.

Pèrdua de liderat

Iberia va deixar de ser líder a l'aeroport del Prat durant l'exercici del 2008. Segons dades d'Aena, el gestor d'infraestructures aeroportuàries de l'estat espanyol, aquell exercici va quedar relegada per primera vegada al quart lloc després de Clickair (en aquells moments filial d'Iberia), Spanair i Vueling. El 2008 Iberia va moure 2.755.904 passatgers, el 9,1% dels poc més de 30 milions que van passar pel Prat.

El 2006 i el 2007, per fer referència als anys més recents, Iberia va operar amb 8,981 milions de passatgers, i 6,439 milions de persones a l'aeroport del Prat, i ho va fer en els seus dos últims anys com companyia líder de l'aeroport de la capital catalana.

Aquesta pèrdua del pes d'Iberia a l'aeroport del Prat respon a una estratègia empresarial que intenta concentrar les seves operacions en una única plataforma aeroportuària, en aquest cas l'aeroport de Barajas a Madrid.