22 de agost de 2010
22.08.2010

Cultura subvenciona amb 990.000 euros un diari que encara no té data de sortida

L'entramat empresarial dels promotors del nou rotatiu, Cultura 03, un grup afí al tripartit, ha rebut quasi vuit milions d'euros de la Generalitat en subvencions i contractes els últims cinc anys

22.08.2010 | 02:00

Dues empreses del Grup Cultura 03 també han participat d'uns contractes en aliança amb altres societats (unió temporal d'empreses). Es tracta de Sàpiens i Batabat. Els contractes ascendeixen a 2.255.869 euros. Tots ells obtinguts en els dos últims anys.
Sàpiens ha aconseguit dos contractes associada amb Cirici Comunicació per un import de 896.000 euros. I Batabat, dos més amb la productora Bausan per un total d'1.380.289 euros. Tots aquests coantractes han estat adjudicats pel Departament de Cultura. Un d'ells va ser per tramitació urgent.


Si els fills arriben amb un pa sota el braç, a Catalunya els projectes dels grups editorials afins al tripartit aterren amb generoses subvencions. La Conselleria de Cultura ha concedit un ajut de 990.000 euros als promotors d'un diari, que s'anomenarà Ara, quan encara no té data de sortida. La intenció dels seus promotors és que el primer número surti ?l'endemà de les eleccions catalanes.
El diari Ara és un projecte del grup Cultura 03, fundat l'any 2004, i que, entre altres activitats, edita les revistes Sàpiens i Descobrir Catalunya. L'empresa editora d'Ara es va inscriure en el registre mercantil el pasat 27 de maig amb un capital social de 3.100 euros i té com administrador únic Oriol Soler Castanys, que alhora ho és de la societat matriu (Cultura 03) i de la majoria de l'entramat empresarial vinculat a aquesta empresa que, formalment, és una cooperativa. El diari Ara, que compta ja amb alguns inversors privats (els empresaris Carulla i Rodés podrien sumar entre els dos un 10% del capital), preveu una inversió inicial de 6 milions d'euros. Segons informava el setmanari El Triangle del passat 26 de juliol, els promotors confien que una part de la inversió surti de l'Administració pública. De moment, 990.000 euros.
El diari, que es nodrirà de molts experiodistes de l'Avui, acomiadats després de ser adquirit per El Punt, tindrà com a director Carles Capdevila, periodista amb una llarga trajectòria vinculada a Tv3 i Catalunya Ràdio. També hi col·laboren, tant en la preparació del projecte com a inversors, els televisius Albert Om i Toni Soler.

El grup Cultura 03
L'editorial del diari Ara és la novena societat d'un entramat empresarial que gira entorn de la cooperativa Cultura 03. El model de cooperativa, molts estès en els últims anys a Catalunya per persones vinculades a partits polítics, permet eludir els controls que tenen les societats mercantils i facilita els ajuts, per la teoria que no són empreses amb ànim de lucre. La majoria de les societats depenents de Cultura 03 s'han creat a partir de 2004 i ja el primer any van comptar amb generoses subvencions o contractes de la Generalitat. Quasi totes actuen en règim de cooperativa. Només l'empresa d'arts gràfiques Gramagraf (fundada el 1985) tenia activitat comercial molt abans de la creació de tot el holding.
En la seva pàgina web Cultura 03 es defineix com "un grup cooperatiu que vol dotar la cultura catalana d'una indústria cultural i de comunicació innovadora amb voluntat de lideratge de vocació internacional i al servei de la societat". De moment, la "vocació internacional" no va més enllà de les terres de parla catalana.
El seu conseller delegat i administrador, Oriol Soler Castanys (Ripollet, 1969), té una àmplia trajectòria en les empreses del sector editorial. Va ser el primer president d'ESCACC (Espai Català de Comunicació) i està molt ben relacionat amb el tripartit, especialment amb ERC, fins a l'extrem que forma part del Consell Social de la Universitat Autònoma des del 2008, nomenat pel Govern de la Generalitat.

Quantioses subvencions
El Govern català ha concedit la gens menyspreable xifra de 7 milions d'euros en subvencions -estructurals i a dit- o per l'adjudicació de contractes a les diferents empreses del grup Cultura 03 en els últims cinc anys, als quals cal afegir els 990.000 euros del diari Ara. És a dir, quasi 8 milions, segons les dades publicades en el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC). Tots aquests ajuts corresponen a l'etapa del tripartit. No consten ni les subscripcions, ni la publicitat contractada per la Generalitat.
Cultura 03 ha estat un dels grups editorials més beneficiats per les subvencions del tripartit, sobretot en l'etapa del Govern Montilla. Les subvencions i adjudicacions han anat creixent exponencialment. Les quantitats dels dos primers anys (276.287 euros el 2004 i 401.461 el 2005) s'han convertit en quasi dos milions d'euros el 2009 i més de quatre milions enguany (3.165.805 euros per les empreses ja actives més els 990.000 euros pel futur diari Ara).
L'empresa Zero4, creada el 2008, i dedicada a l'organització d'esdeveniments en directe, ja ha obtingut contractes per un import de 2,3 milions d'euros en només dos anys de funcionament.
Des del desembre del 2006, el secretari de la Conselleria de Cultura és Eduard Voltas. Abans d'ostentar aquest càrrec havia exercit d'editor i director de Sàpiens Publicacions, una de les empreses del grup, i director general de Cultura 03. Voltas sempre s'ha desvinculat de les generoses subvencions a la seva exempresa, amb la justificació que corresponen al negociat de Comunicació, no de Cultura, malgrat que tot forma part de la mateixa conselleria.
La majoria d'ajuts o contractes atorgats a les societats vinculades a Cultura 03 provenen de la Conselleria de Cultura, tot i que també n'ha rebut d'Educació, Interior i Relacions Institucionals i Treball. En aquest últim cas, són les que es concedeixen a les societats cooperatives.

El cas de "Time Out"
La subvenció concedida al diari Ara abans de publicar-se el primer número ja té un precedent a la mateixa empresa: l'edició catalana de la revista d'oci Time Out. Va sortir al carrer el gener del 2008, però tres anys abans (2005) ja havia rebut una subvenció de 165.000 euros, atorgada pel conseller primer, i l'any anterior a la seva publicació (2007) la Generalitat va concedir a Sàpiens Publicacions uns tampoc menyspreables 500.160 euros pel "llançament de la revista"; revista que, malgrat haver estat un absolut fracàs -el seu primer director, Toni Puntí, va plegar al cap de quinze dies- ha continuat essent subvencionada pel Govern català.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook