El Secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, ha assegurat aquest divendres que el Ministeri de Foment "no s'ha oblidat" del Pla de Rodalies i que hi seguirà invertint i ha posat d'exemple que el ja s'ha finalitzat o està en execució el 54% dels més de 500 milions d'euros dedicats a la millora del funcionament del servei, a més dels 2.500 milions que contempla el Pla per ampliar la xarxa. Després d'una reunió aquest matí amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, Morlán ha proposat que la disposició addicional tercera de l'Estatut serveixi per finançar obres "sensibles" per a Catalunya, com les Rodalies, els accessos al Port i l'Aeroport o trams del Corredor mediterrani.

El secretari d'Estat d'Infraestructures també ha citat l'intercanviador ferroviari de la Torrassa i el soterrament de les vies de l'Hospitalet de Llobregat, "alguns aspectes de l'A2" i ha concretat el "coll d'ampolla" del tram Vandellós-Tarragona del Corredor mediterrani com alguns dels projectes que es podrien finançar amb aquesta disposició estatutària, sempre que la Generalitat "així ho determini".

Morlán ha explicat que la reunió amb Recoder ha tingut un to "cordial" i que els responsables de les dues administracions han acordat reunir-se cada primer divendres de mes per analitzar les "incidències" que es donin a la xarxa de Rodalies, així com per seguir el desenvolupament de nous projectes. Morlán ha assegurat que és necessari venir a Barcelona a donar la versió de la part "que no hi és", en referència a l'Estat, i ha desitjat que hi hagi "afirmacions més adequades" en relació a l'evolució de les obres de Rodalies.

En aquest sentit, el responsable d'infraestructures ha assegurat a més que ja s'ha finalitzat o està en execució el 54% dels més de 500 milions d'euros dedicats a la millora del funcionament del servei, també ho estan més de 60 de les 80 estacions que s'han de renovar a Rodalies. "Això és així perquè el 2007 es van posar en marxa projectes ja conclosos o en marxa", ha afegit, i ha esgrimit la millora de la puntualitat del servei de tren, que ha passat del 90% al 96% des de 2007.

Morlán ha assenyalat que l'ampliació de la xarxa "no es dissenya avui i s'executa demà" i ha posat d'exemple la nova línia Cornellà-Castelldefels, que rebrà una inversió de 900 milions, en la que "s'ha començat la casa pels fonaments i no per la teulada", i que s'està parlant amb ajuntaments, sotmetent el projecte a informació pública i estudiant estudis d'impacte ambiental abans de prosseguir amb l'obra. "A vegades, és més ràpid executar que planificar", ha sentenciat.

La duplicació de Montcada-Vic i d'Arenys de Mar-Blanes, que tindrà "dificultats i incidència sobre el territori", el túnel de Montcada, o el nou accés a l'Aeroport, es troben en fases semblants, , és a dir, que encara no s'han començat a executar, segons Morlán, però que són projectes que Foment no ha "oblidat" i que formen part del "compromís" del Ministeri amb la societat "barcelonina i catalana" i que s'inclouen en els 2.500 milions del Pla de Rodalies.

Com a deures per la següent reunió amb el conseller Recoder, Morlán s'ha fixat preparar la gestió dels "talls" en el servei de Rodalies que es preparen pel mes d'agost i també debatre sobre els accessos "provisionals" a la nova terminal del Port de Barcelona.

No seria "senzill" prescindir de Renfe com a operadora de Rodalies

Morlán també s'ha referit a un eventual canvi en la companyia que opera les Rodalies de Catalunya, que actualment és Renfe, un extrem que no descarten els responsables de Territori i Sostenibilitat, així com també van fer els seus predecessors del DPTOP. Pel secretari d'Estat, seria "fonamental" canviar la llei estatal perquè això fos possible i, a més, la legislació europea en aquest sentit encara no està desenvolupada, malgrat que tot apunta que se seguirà el model liberalitzador que ja opera en el trànsit de passatgers transfronterer o de transport de mercaderies, tal i com apunta el Llibre Blanc del sector.

El responsable de Foment s'ha mostrat preocupat perquè l'entrada d'un operador privat signifiqui cedir competències a una companyia que només cerqui invertir en les línies que generin diners, però també ha descartat que el servei l'executi un operador públic com FGC, que faria "inviable" el traspàs d'estacions o instal·lacions, i "menys encara amb el temps que queda de legislatura".