El Govern inverteix un milió d'euros anual en col·locar faldons de seguretat a les barreres de les carreteres per evitar accidents més greus en cas que els motoristes impactin contra les tanques. El programa de seguretat, que es va iniciar el 2007, ha suposat la instal·lació de 65 quilòmetres de faldons de seguretat, però concentrant-se en les zones més perilloses, com revolts, terraplens i trams amb més accidents, o a altres a petició dels motoristes, segons ha informat Territori i Sostenibilitat. Paral·lelament, la Generalitat ha introduït la instal·lació de faldons a les barreres de la carretera com un criteri més per adjudicar noves obres viàries o en el condicionament de les ja existents.

D'aquesta manera, s'han instal·lat 30 quilòmetres de faldons en carreteres ja existents de la xarxa viària, mentre que els altres 35 s'han col·locat en trams de noves vies construïdes a Catalunya des de 2007.

A finals d'aquell any, el Govern català ja va iniciar aquest projecte, amb la instal·lació de faldons de seguretat per a motoristes en diferents trams de la xarxa viària del territori que sumaven un total de 5,1 quilòmetres, que van comportar una inversió de 600.000 euros. Prèviament, el llavors Departament de Política Territorial i Obres Públiques havia implementat un pla pilot per instal·lar aquests elements en diversos punts de les carreteres C-55 i C-155.

Millora de la seguretat

Els faldons contribueixen a repartir la pressió en cas de xoc d'un motorista contra els suports de les tanques de seguretat, fet que redueix les possibilitats de patir talls o lesions greus a les extremitats. Aquests elements metàl·lics es disposen a sota de la barrera, protegint els seus suports i impedint l'impacte directe.

Per a la ubicació d'aquests faldons, s'analitzen aspectes com la geometria de la carretera, com per exemple, si en determinats revolts hi ha algun obstacle o algun desnivell en els marges de la via, a més de les dades d'accidentalitat, segons ha explicat Territori i Sostenibilitat.

Sentència pionera

Avui mateix s'ha conegut que el Tribunal Suprem ha condemnat la Generalitat a indemnitzar un motorista que va quedar paraplègic en topar contra una barrera protectora a la carretera GI-862 entre Tossa de Mar i Blanes. La sentència ha donat la raó al motorista i el Govern haurà d'indemnitzar-lo amb uns 300.000 euros perquè no hi havia doble barrera al lloc on va tenir l'accident, l'any 2000. La sentència crea jurisprudència i obre la possibilitat perquè altres motoristes també puguin reclamar en aquests tipus d'accidents.