Especialistes en disseny gràfic examinen els cartells dels candidats per Girona. Analitzen la fotografia triada pels partits així com el missatge i el grafisme. Aquestes són les valoracions.

ELVIRA ROIG I RUBÉN ARAN. Binocular studio

"La imatge del cartell del PSC mostra el candidat en un pla massa tancat i això li resta tota la comunicació corporal" Per a Roig i Aran, el cartell d'ICV és el més modern i encertat tant en el grafisme com en el missatge. El de CiU obté una bona valoració mentre que el del PSC seria un dels pitjors situats. El PP passa l'examen mentre que Solidaritat comet alguns errors com ara triar una fotografia que "dispersa l'atenció del votant".

CIU

Fotografia: En el cartell de CiU, tot i que la imatge del candidat té un enquadrament clàssic, el fons li dóna un toc d'espontaneïtat, a més de remarcar el punt fort del programa del partit.

Grafisme: Pel que fa al grafisme general, la disposició dels elements és molt conservador i segueix l'estètica habitual de la cartelleria electoral: logotip+eslògan sota la imatge.

Missatge: El missatge és concís i apel·la directament a la participació del votant.

PSC

Fotografia: La imatge del cartell del PSC mostra el candidat en un pla massa tancat i això li resta tota la comunicació corporal. L'expressió facial no aconsegueix transmetre cap emoció i, per tant, no genera cap empatia cap al candidat.

Grafisme: Els espais del cartell estan mal repartits, es deixen espais en blanc injustificats que podrien ser aprofitats per obrir el pla de la foto o per distribuir millor la informació. L'ús del vermell com a únic color ajuda a identificar ràpidament el partit.

Missatge: El missatge, purament descriptiu, tampoc aconsegueix transmetre cap emoció i es barreja amb el nom del candidat, donant a tot el conjunt un aspecte desordenat i fred.

PP

Fotografia: La fotografia del candidat del PP és la més clàssica de totes pel que fa a enquadrament i realització, tot i que l'expressió facial transmet força a través d'un somriure aparentment sincer i una mirada directa.

Grafisme: El cartell té una estructura d'elements clàssica, amb un clar predomini pel color blau que representa el partit. A més, tots els elements gràfics reforcen el missatge de campanya, un missatge que també és purament descriptiu i que no crida a l'acció.

Missatge: El fet d'utilitzar dos idiomes en una mateixa frase pot arribar a confondre el votant fent-lo dubtar en quina llengua se li parla.

ERC

Fotografia: En la imatge d'ERC el pla frontal del candidat i l'enquadrament fan pensar en una foto-carnet, si no fos pel paisatge de fons. El candidat es veu rígid i el seu somriure sembla forçat.

Grafisme: Gràficament, la disposició del elements, amb l'ús d'alguns recursos gràfics, és molt correcta, tot i que l'eslògan, en blanc, queda encaixat i destaca poc davant la imatge on predomina el negre.

Missatge: El cartell té dos missatges amb el mateix concepte, tots dos amb la mateixa importància gràfica, i no se sap quin ha de predominar.

ICV

Fotografia: El cartell d'ICV ens sembla el més modern de tots. L'ús de la imatge en blanc i negre i un enquadrament més obert presenta el candidat en una postura que genera proximitat.

Grafisme: El disseny del cartell en general és el més fresc i actual. Jugant amb el blanc i negre aconsegueixen que destaqui l'únic color que utilitzen: el verd, el color corporatiu que identifica directament el partit.

Missatge: El missatge és directe i crida a l'acció del votant, incloent-lo en la promesa. Tot i això, el contingut és ambigu i només s'explica si es llegeix el subtítol.

SI

Fotografia: La opció de Solidaritat Catalana de fer aparèixer al cartell el candidat i els tres caps de llista per Girona, treu força a la imatge, dispersant l'atenció del votant.

Grafisme: El cartell en general té massa elements i això fa que el votant no sàpiga on centrar l'atenció.

Missatge: El missatge, a l'estar integrat en la fotografia i en diferents papers, es llegeix tallat i això no en facilita la comprensió. El contingut només parla del partit, i no implica el votant.

JOSEP FONT. Creatius Girona

"La cara del candidat de CiU mira cap endavant i dóna un missatge de seguir avançant"

Per a Font, CiU, PP i ERC han encertat amb els seus cartells. ICV ha apostat per una imatge moderna tot i que, segons Font, el cartell és "poc apropiat per una campanya". Creu que el PSC no encerta en la fotografia, mentre que la proposta de Solidaritat és "poc contundent".

CIU

Fotografia: En aquesta imatge la fotografia del candidat està englobada en un espai molt nacional, rodejat de gent i banderes catalanes, la cara del candidat mira cap endavant cap al futur, dóna un missatge de seguir avançant. La imatge fa la sensació de camí cap a la independència.

Grafisme: L'eslògan segueix el mateix missatge que la fotografia i potencia en negreta les dues paraules que es vol destacar. Es treballa una tipografia de pal sec, d'estil actual i net, per poder mantenir uns bons criteris de lectura i de comprensió. La tipografia auxiliar simula una escriptura feta de la mà de la persona. La sensació és un missatge de tu a tu, sense intermediaris.

Missatge: El missatge global crec que està bastant aconseguit, segons la idea que vol transmetre el partit. Una aposta de futur amb sensació de poder, envoltat per gent fidel, però trobo un missatge un pèl equivocat en l'expressió de la cara de Santi Vila. Bon futur, poca seguretat, però en general ben aconseguit.

PSC

Fotografia: La fotografia d'aquest partit polític en aquesta candidatura la trobo bastant desapropiada, l'emmarcament que presenta el rostre del personatge retallant les parts que delimiten la cara, el desfavoreix i l'expressió accentua una certa agressivitat. Aconsegueix un missatge d'inseguretat i de desafiament.

Grafisme: La tipografia és contundent i de caràcter robust i consistent, les astes en serifa remarcades de les lletres alimenten aquesta sensació. Així, doncs, transmet un missatge molt clar i directe, el subtítol és escàs, igual que la lectura del diàleg auxiliar.

Missatge: En general no el trobo un bon plantejament gràfic, em transmet una sensació d'inseguretat i no m'agrada l'expressió que s'utilitza. Des del punt de vista gràfic i publicitari, no consideraria que sigui un bon candidat i una bona proposta per representar i defensar els meus interessos i drets.

PP

Fotografia: La fotografia és neta i directa, el candidat representa una imatge seriosa i de caràcter tranquil i agradable. La mirada és directa i tracta de tu a tu, però trobo una segona lectura amb un somriure i una mirada una mica forçada. L'espai on ?s'ubi?ca està envoltat per un fons borrós i amb una sensació d'incertesa, no sabem què és, per tant, crea dubte.

Grafisme: La tipografia i el color és molt clar i directe recordant clarament al lector de quin partit s'està documentant. La tipografia és de bona lectura i segueix la imatge corporativa del partit, igual que la gran massa de color.

Missatge: En general transmet el que el partit és, engloba bastant bé tot el seu missatge. Hi ha un element gràfic petit que accentua el missatge escrit i reforça la lectura, que és la il·lustració de les dues banderes, remarca amb colors que tots dos són part del mateix sac. Expressa bé el missatge.

ERC

Fotografia: La fotografia està ubicada en un marc rural, ensenyant el país, ensenyant un espai molt fresc i natural, situant el candidat en un àmbit agradable. El personatge agafa molt de protagonisme i mira fixament,et dóna el missatge amb un rostre somrient i de confiança. La fotografia està ben aconseguida.

Grafisme: El missatge, quan s'integra en els cartells, s'exposa en blanc sobre el cel blau, segueix treballant la frescor i la naturalitat, l'element tipogràfic és modern i actual però la composició està una mica oblidada. El segon missatge que ens mostra la lectura està remarcat amb un globus de diàleg, i ens transmet, igual que la foto, un missatge de tu a tu molt directe. Quan es descontextualitza el cartell i es transforma en més d'un suport, com per exemple en els fanals, es treballa el color corporatiu i en el missatge queda clar quin partir parla.

Missatge: La idea, en general, crec que funciona bastant i està ben adequada segons el que el partir vol transmetre. Lectura directa, espai natural i agradable, candidat fresc, transparent i segur.

ICV

Fotografia: Principalment la fotografia, en escala de grisos, transmet una sensació de modernitat i actualitat, però no considero que sigui la més apropiada per a una campanya política, malgrat que el rostre del personatge afirma el missatge que proposa i afronta el futur, la sensació que percebo és més d'un anunci de roba que promociona una bona camisa de vestir.

Grafisme: La tipografia és clara i correcta, el missatge auxiliar, un pèl just i és difícil fer-ne una lectura ràpida, sobretot en aquests cartells on apareix tota la informació conjunta. L'atenció que un dedica a llegir-los és bastant limitada. La imatge corporativa del partit també la trobo un pèl oblidada. En els formats on no apareix el candidat el grafisme està més ben aconseguit, la lectura és més apropiada al partit.

Missatge: En general, no trobo que el missatge sigui el correcte, tot i que es treballa una imatge molt neta i segura, la lectura que reflecteix la visió, i que transmet, no és la que l'eslògan ens presenta.

SI

Fotografia: Imatge molt generalitzada del partit amb moltes fotografies i poca contundència. Falta força per poder transmetre el que el grafisme marca "Som garantia d'independència". No trobo ben aconseguits les expressions dels candidats.

Grafisme: Es treballa la figura del cel, això crea una imatge de tranquil·litat i confiança, i es relaciona amb el recurs del globus i del diàleg,fent la sensació d'un tracte directe amb el lector, però això només s'aprecia en algun format, com les lones apaisades, i no en els cartells on apareixen els candidats, que es on seria més interessant. En els cartells generals trobo molta informació massa concentrada en el marc de treball. Missatge poc clar no pel contingut sinó per la lectura visual. La tipografia és correcta en la seva lectura.

Missatge: La imatge general no la considero molt bona, ajudaria un punt de vida, la campanya en si és una mica freda.

ADRIÀ BOIX. Cap de disseny de Diari de Girona

"La fotografia d'en Juli Fernández està una mica massa cremada i això fa que transmeti una certa fredor"

Boix destaca la forta convicció nacionalista que transmet el cartell de CiU, el classicisme del grafisme del PP o l'aposta pel blanc i negre d'ICV. Creu que la fotografia de Solidaritat és massa dispersa i que tampoc encerta el PSC.

CIU

Fotografia: M'agrada contraposar la fotografia del cap de llista per Girona amb la del presidenciable Artur Mas obrint les portes del cel. El bo d'en Santi Vila, ben arreglat i amb la mirada perduda en un ens diví que assenyala el camí. Em recorda una fotografia de primera comunió. Es diferencia d'aquestes en el fet que el paper pintat de fons, en lloc de ser un paisatge victorià, és un mar de senyeres.

Grafisme: A causa de l'alt grau de popularitat de què gaudeix el partit, es poden permetre un cartell molt net on el missatge principal és el partit en si mateix i, en conseqüència, el seu líder. A més, inclouen el lema d'aquestes eleccions, "Fem-ho possible", al logotip, optimitzant, així, tant l'espai com el corporativisme.

Missatge: La primera impressió que transmet aquest cartell és la d'una forta convicció nacionalista impresa sobretot pel fons de la fotografia plagat de senyeres però, si hi parem atenció, les estelades només s'intueixen, fent que el lema quedi en suspens. Què és el que hem de fer possible?

PSC

Fotografia: La funció del primeríssim pla és focalitzar l'atenció al màxim en un punt, objecte o persona generant una imatge molt tensionada. La fotografia d'en Juli Fernández, a més, està una mica massa cremada i això fa que transmeti una certa fredor. Em recorda l'escena d'El Resplandor en què Jack Nicholson arremet contra la seva dona i fill amotinats en un lavabo.

Grafisme: Obre el cartell una sola paraula en majúscules, negreta i tipografia amb una serifa quadrada que referencia estabilitat. En aquesta campanya els socialistes han optat per oferir un cartell blanc, utilitzant només el vermell corporatiu en el logotip que apareix a baix a l'esquerra a mode de firma i en la tipografia del titular, que es fon a groc evocant el seu component autonòmic.

Missatge: "L'alternativa sensata" és la carta de presentació del grup socialista referint-se a si mateixos com a principal grup de l'oposició, i el fet que presideixi el cartell la paraula "federalisme" ens mostra un missatge confús en unes eleccions marcades per un fort accent identitari.

PP

Fotografia: Es tracta d'una imatge molt institucional amb el seu punt extra de vernís. Enric Millo posa amb un somriure d'orella a orella tipus venedor d'assegurances. La campanya dels populars no se centra precisament en la foto del candidat.

Grafisme: És un cartell clàssic, fotografia i missatge es reparteixen l'espai gairebé al 50% afavorint així la marca corporativa del Partit Popular. En la sentència mig en català i mig en castellà utilitzen una tipografia tova i és firmada per un gran logotip.

Missatge: El discurs polític popular ha estat, a priori, sempre molt clar i més en el marc d'unes eleccions com les actuals, per tant, com que el missatge es suporta principalment en el lema, la funcionalitat del cartell està garantida, almenys en la feva forquilla electoral.

ERC

Fotografia: Primer pla, en aquest cas totalment frontal, de Roger Torrent amb un somriure igual d'optimista que el del senyor Millo. Igual que Convergència, els d'Esquerra Republicana ens regalen un escenari de fons, ara és un dia radiant en un paratge campestre. Té gràcia, però, el contrast que ofereix l'encorbatada del cap de llista per Girona.

Grafisme: Se segueix apostant pel recent canvi d'imatge corporativa amb una distribució clàssica, plantejament, nus i desenllaç. El punt de modernitat el dóna la inclusió d'un codi QR, no sé fins a quin punt eficaç en aquest suport.

Missatge: A causa del natural discurs de la formació independentista palès en el titular del cartell, trobo a faltar algun element que denoti aquesta circumstància en una campanya tan enfocada a la seva proposta ideològica.

ICV

Fotografia: L'únic partit polític que presenta el seu candidat en una fotografia en blanc i negre. Es tracta d'un pla mig curt d'una bona qualitat tècnica. Marc Vidal es presenta amb el coll de la camisa obert i una postura lleugerament inclinada cap endavant. És una fotografia molt simbòlica.

Grafisme: Ofereix una imatge atípica, neta i sense distraccions. El fet de prescindir de color en la fotografia del candidat ens ressalta ràpidament el verd corporatiu de la formació. Una tipografia neta i de pal sec reforça la claredat de la composició.

Missatge: El leitmotiv utilitzat per Iniciativa, més o menys pretenciós, recorda amb més o ?menys gràcia el que va fer servir Obama en les seves primeres eleccions presidencials. De totes maneres, com a subtítol podem llegir la intenció, davant del debat identitari, de no perdre de vista el compromís amb el seu discurs social.

SI

Fotografia: Ha optat per una foto de grup intentant potser oferir una imatge de pluralitat o proximitat però, a causa de la general desconeixença dels components de la formació, el que transmet és una sensació de dispersió o desorganització. També s'intenta una dinamització integrant el lema de la campanya com a element d'atrezzo al mes pur estil Bob Dylan a Subterranea Homesick Blues.

Grafisme: El fet de voler incloure tots els principals actors de la formació al cartell obliga a una disposició en horitzontal i infligeix una reducció de la mida dels personatges. També es perd molt espai amb la necesitat d'etiquetar amb el seu càrrec cadascun d'ells. El joc amb els cartells del missatge principal està mal colorat, ja que, per voler destacar el candidat a la presidència, López Tena, obvien el missatge qe es vol destacar, que seria "independència".

Missatge: El cartell erra en les principals lleis del grafisme i la comunicació visual i no afavoreix ?gai?re la difusió d'un partit, podríem dir, emergent.