El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va reclamar "valentia" al Govern per emprendre reformes modernitzadores com la implantació de "l'eurovinyeta".

Vila va defensar a l'escola de negocis Esade l'aplicació d'aquesta taxa per al transport per carretera de mercaderies que funciona a Europa i que l'executiu català vol implantar en algunes de les seves vies.

El conseller va criticar també que autopistes i autovies dupliquin traçats, ja que això provoca que molts camions planegin estratègies per evitar les vies de pagament.

Vila, també va instar ahir a "dinamitar tòpics i prejudicis" sobre la col·laboració públicoprivada.

"Hi ha qui creu que existeix un ànim privatitzador al servei d'algun interès fosc", va lamentar durant la presentació del llibre "La colaboración público-privada en la provisió de infraestructuras", de l'exdiputat d'ERC Joan Ridao.

Vila va reivindicar que les bondats d'aquest model de gestió van més enllà d'allò estrictament econòmic i va destacar la capacitat d'innovació del sector privat.

En el mateix acte, el president d'Abertis, Salvador Alemany, va reclamar fer pedagogia perquè la ciutadania augmenti la seva confiança al voltant d'aquesta mena de col·laboracions i interioritzi que suposa la forma de finançament "que si està ben feta és més eficient".

"No podem donar per suposada la confiança en un món on gairebé tot està sota sospita", va avisar Alemany, que també va demanar reformes en el marc regulador perquè sigui més segur i flexible.

Els ponents de l'acte -entre els quals també figuraven l'advocat Miquel Roca, el professor d'Esade Albert Serra, i el secretari general de l'escola de negoci, Francisco Longo- van coincidir a afirmar que la crisi ha afavorit l'auge d'aquest tipus de col·laboracions i han subratllat que encara queda molta tirada per recórrer.