La dedicació exclusiva dels membres dels consells d'administració de la CCMA i el CAC serà només per als presidents. La resta podran combinar-ho amb altres feines "compatibles" i, en conseqüència, deixaran de tenir un sou. Així ho recull la memòria prèvia de l'avantprojecte de llei per a la transparència i la sostenibilitat del sector de la comunicació del Govern, que aquest dimarts ha iniciat els tràmits. La nova norma estableix unes dietes per aquests càrrecs directius que "res tenen a veure amb l'obtenció d'un sou", segons el conseller Francesc Homs. A l'hora, també preveu fer públiques les contractacions a productores externes de programes audiovisuals de Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio.

D'aquesta manera tots els càrrecs directius que són membres dels consells d'administració de la CCMA i el CAC i que no tinguin "dedicació plena" i no desenvolupin "feines quotidianes i contrastables" deixaran de tenir remuneració. Així ho va explicar el conseller de la Presidència i portaveu del Govern, Francesc Homs, durant la roda de premsa posterior al consell executiu, que va aprovar iniciar els tràmits per tirar endavant la memòria prèvia de l'avantprojecte de llei per a la transparència i sostenibilitat del sector de la comunicació, que es preveu que vegi la llum "els propers mesos". La futura norma introduirà modificacions a la llei de comunicació audiovisual de Catalunya, de l'any 2005; a la llei del Consell Audiovisual de Catalunya, del 2000; la llei de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, del 2007; i la llei que regula la publicitat institucional, també de ?l'any 2000.

Procés de simplificació

La futura llei s'emmarca en el procés de simplificació i racionalització que ja es va iniciar amb l'anomenada llei òmnibus relativa als mitjans audiovisuals, aprovada el mes de febrer del 2012. En aquella norma, entre altres mesures, ja s'establia la reducció de les estructures directives de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i el Consell de l'Audiovisual de Catalunya. Ara, amb la nova regulació, es proposa que l'obligatorietat de la dedicació exclusiva només es limiti als presidents de la CCMA i del CAC, mentre que per a la resta de consellers s'obre la possibilitat que puguin desenvolupar el seu càrrec sota altres fórmules que també impliquin canvis en el seu règim retributiu.

Així mateix, la nova norma vetllarà per garantir la transparència en el sistema de contractació de productes externs a través de la seva publicació amb l'objectiu de facilitar la competitivitat del sector audiovisual en el seu conjunt que, segons Homs, "existeix i continuarà existint" entre la televisió i la ràdio públiques amb el món audiovisual. Per Homs, l'objectiu és reforçar el paper dels mitjans de comunicació públics i situar-los en l'àmbit del Parlament. "Si bé és cert que ja hi eren quant a la designació dels màxims responsables, continuaven penjant del Govern", va reblar. Segons el conseller, ara es deixa "clara" la línia de desgovernamentalització. "Val la pena que es regularitzi bé i es reforci el paper dels mitjans públics en un moment que alguns sectors qüestionen la seva viabilitat", va reblar.

La nova regulació que es vol introduir en la llei de l'audiovisual pretén crear un marc més flexible on els diferents operadors, sobretot els mitjans audiovisuals de proximitat, disposin d'un marc d'actuació més ampli en el terreny de la producció sindicada. La norma també introduirà canvis en el règim de la inspecció i control en matèria de comunicació audiovisual per millorar l'eficàcia en la lluita contra les emissions il·legítimes i que són una font de competència deslleial per als mitjans de comunicació. La modificació que es vol impulsar de la llei de publicitat institucional pretén garantir que un mínim de la inversió publicitària que fa l'administració es destini als mitjans de proximitat. En aquest sentit, la llei vigent només apunta que les inversions publicitàries de l'administració tindran en compte els mitjans de proximitat. El Govern pretén que amb la modificació es passi a garantir un mínim d'inversió, respecte la inversió total, en mitjans de proximitat.