Unes 260.000 tones de menjar en bon estat es llencen cada any a Catalunya i cada català malgasta anualment 35 quilos d'aliments, que representa el menjar consumit durant uns 25 dies, segons s'ha donat a conèixer avui en l'arrencada de la campanya "Som gent de profit".

Aquesta quantitat de menjar desaprofitat correspon al 7 % del que compren les famílies, els restaurants i els comerços, segons l'estudi Diagnosi del malbaratament alimentari a Catalunya elaborat l'any 2011 per la Universitat Autònoma de Barcelona.

En termes econòmics, la pèrdua és de 112 euros per habitant a l'any, xifra que representa 841 milions d'euros anuals a Catalunya.

La més gran part d'aquest malbaratament, el 58 %, es produeix a les llars, als quals segueixen els supermercats (16 %), hostaleria (12 %), comerç al detall (9%), càtering (4%) i mercats municipals (1 %).

La Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona impulsen aquesta campanya de conscienciació ciutadana per evitar el malbaratament alimentari, que s'ha presentat avui, coincidint amb el Dia Temàtic de la Prevenció del Malbaratament Alimentari, en el marc de la Setmana Europea de Prevenció de Residus.

Durant la resta del 2014 i el 2015 es duran a terme diferents accions amb l'objectiu de conscienciar els catalans del problema que suposa el malbaratament alimentari, tant a nivell ambiental com econòmic.

Entre d'altres iniciatives, s'ha creat una aplicació mòbil que ajudarà els ciutadans a ser més curosos amb les compres, amb un comptador d'allò que tenen a la nevera i consells de les racions que s'han de comprar, així com un web específic i accions a les xarxes socials.

A més, es realitzarà una exposició itinerant amb un taller per explicar i conscienciar sobre el malbaratament alimentari.

Els principals factors que influeixen en el malbaratament en l'àmbit domèstic són la pèrdua de consciència sobre la importància del que es llença, la poca planificació en les compres, la falta de coneixement sobre les tècniques d'emmagatzematge, la confusió sobre les dates de caducitat i consum preferent i els formats de les racions que es poden comprar als supermercats.

L'estudi proposa una sèrie d'accions com la creació de clubs ambientals de negocis per a la reducció de residus, la formació dels treballadors, la millora de la gestió dels productes als supermercats o el canvi d'hàbits en la gestió dels productes amb data de caducitat a punt de vèncer.