El PPC ha decidit, finalment, portar els pressupostos del 2015 i la llei de mesures fiscals i financeres que els acompanya al Consell de Garanties Estatutàries. Els populars tenien fins dimarts per presentar la petició de dictamen i ha estat aquesta tarda, després d'una reunió de la cúpula, que han decidit impugnar els comptes. Tant el pressupost com la llei de mesures s'havien de votar i, presumiblement, aprovar en el ple que comença dimecres, però la petició de dictamen ajorna el tràmit parlamentari i, conseqüentment, l'entrada en vigor. Ara, el Consell de Garanties haurà de dictaminar en un termini màxim d'un mes, cosa que retarda la votació al proper ple, d'aquí a dues setmanes, o el següent.

Els populars consideren que els pressupostos de la Generalitat per al 2015 podrien vulnerar l'Estatut de Catalunya i la Constitució espanyola, en especial els apartats 2 i 5 de l'article 53 i la disposició addicional vuitena.

Segons el text de petició de dictamen presentat aquest dimarts al matí, els apartats 2 i 5 de l'article 53 dels comptes públics són "contraris" als articles 77.4, 79.3 i 80.2 de l'Estatut, perquè no garanteixen l'autonomia pressupostària que tenen reconegudes per llei les institucions del Síndic de Greuges, el Consell de Garanties Estatutàries, la Sindicatura de Comptes i l'Oficina Antifrau de Catalunya.

D'una banda, l'apartat 2 de l'article 53 del projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per al 2015 estableix que els romanent de crèdit del pressupost per al 2014 que aquestes institucions hagin pogut generar s'incorporarà en els mateixos capítols del pressupost per al 2015. Això, segons els populars, suposa "una limitació a l'autonomia pressupostària" de les institucions, ja que determina "a què s'ha de destinar una part dels recursos que provenen dels romanents de l'exercici anterior, sense que els òrgans de les institucions afectades puguin decidir amb llibertat".

D'altra banda, l'apartat 5 de l'article 53 estableix l'obligació que el Síndic de Greuges, el Consell de Garanties Estatutàries, la Sindicatura de Comptes i l'Oficina Antifrau de Catalunya presentin davant el departament competent en matèria de pressupostos la mateixa informació economicofinancera la Llei de finances públiques de Catalunya imposa per a les entitats que formen el sector públic de la Generalitat. Aquesta obligació, segons l'argumentat del PPC, vol dir "sotmetre" aquestes institucions "al control econòmic i financer de la intervenció de la Generalitat sense que cap norma l'habiliti a fer-ho, en estar únicament vinculades al control i a la fiscalització de la Sindicatura de Compte".

Així mateix, els populars sostenen que la disposició addicional vuitena del projecte de llei de pressupostos vulnera els articles 58.1 i 58.2; 77.4; 79.3 i 80.2 de l'Estatut. Segons la petició de dictamen dels populars, aquesta disposició addicional "imposa" al Parlament de Catalunya, el Consell de Garanties Estatutàries, la Sindicatura de Comptes, el Síndic de Greuges i l'Oficina Antifrau l'aplicació de mesures en matèria de despeses de personal "amb un impacte econòmic equivalent" a les mesures establertes per al personal al servei de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. Aquesta indicació, continua el text, "no és suficient" per a garantir l'autonomia pressupostària i organitzativa del seu personal, tal com contempla el marc estatutari.

Contra les esmenes d'ERC a la llei d'acompanyament

A més, el PPC ha demanat a l'òrgan consultiu que es pronunciï sobre l'adequació a l'Estatut i a la Constitució de les esmenes 426, 427, 428, 429, 431 i 433 que ERC va presentar al projecte de llei de mesures fiscals, financeres i administratives -coneguda com a llei d'acompanyament als pressupostos- perquè podrien vulnerar l'article 36. Es tracta d'un seguit d'esmenes encaminades a la construcció de les estructures d'estat.