Foment del Treball va proposar ahir la creació d'una Agència d'Infraestructures de Catalunya de caràcter independent i composició mixta público-privada per canviar el model de gestió de les infraestructures que valori i prioritzi la rendibilitat econòmica i social de les obres. Les funcions principals d'aquesta agència serien l'anàlisi per a la planificació, avaluació de polítiques d'infraestructures i qualitat de serveis i coordinació de totes les actuacions en les quals té lloc la concurrència de diferents administracions.

El president de la comissió d'Infraestructures de Foment, Joaquim Llansó, va presentar aquesta proposta de creació de l'Agència d'Infraestructures, que també emetrà dictàmens sobre les infraestructures prioritàries, "que ens agradaria que fossin vinculants" però que, almenys, seran consultius. L'agència estaria formada per un màxim de 10 vocals experts de reconegut prestigi, el 50 per cent provinents de l'administració, que no tenen per què ser polítics, i la resta del sector privat, un director i un secretari, assistits per un departament tècnic de composició mixta público-privada. Foment considera que a l'agència hi hauria d'haver un representant del Ministeri de Foment o d'Adif, per exemple, perquè tenen responsabilitat en moltes obres que es fan a Catalunya.

Els arguments

Llansó va explicar que Catalunya necessitava moltes infraestructures encara, que hi havia una falta de recursos públics molt important, ja que cada vegada hi havia més despesa de l'administració i menys diners per a inversió, i que cada vegada hi havia més exigència de transparència en la gestió en general, per això "cal ser curós amb les infraestructures que es fan i les que no". El model que proposa Foment pretén que es prioritzin les infraestructures que tinguin un "alt retorn econòmic i social" i s'estudiï com es porta a terme.

Llansó també creu que cal anar a un model que augmenti les col·laboracions público-privades, el pagament per ús de les infraestructures i a una millora de la seva planificació, disseny i execució, a més de fomentar la participació de la societat civil. Tot això porta Foment a proposar la creació d'aquesta agència, amb un nou model de gestió per tenir molt clar "què fem i per a què" i això, segons Llansó. Per a Llansó, no es pot continuar fent infraestructures "que no estan justificades econòmicament i socialment".