La decisió de Vueling d'avisar amb antelació els viatgers dels vols cancel·lats ahir amb motiu de la vaga de controladors francesos va evitar que es repetissin les llargues cues dels últims dies als taulells de l'aerolínia al Prat, en un dia que es preveia complicat. Amb motiu d'aquesta protesta a França, l'aeroport del Prat va cancel·lar un total de 32 vols, 18 d'ells operats per Vueling, malgrat que el baix seguiment registrat per l'aturada va provocar menys problemes dels que s'esperaven.

En total, Vueling va cancel·lar al voltant de 66 vols a tots els seus aeroports, la majoria dels quals tenien com a origen o destí aeroports espanyols, encara que també hi havia vols que no passaven per Espanya. La majoria dels vols que es van operar ahir van sortir a l'hora prevista, si bé alguns van registrar retards, però no tant com en dies anteriors en els quals les demores eren la tònica habitual. El problema més gran el van tenir els passatgers que no van rebre el ?missatge de cancel·lació del seu vol, molts d'ells estrangers de vacances a Espanya, i que en arribar al Prat es van trobar amb la sorpresa.

Les conseqüències

La ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, va recordar ahir que quan una aerolínia incompleix la llei les sancions poden arribar «fins a la suspensió de la llicència definitiva», en ser preguntada per la situació de Vueling. «Les sancions són sancions econòmiques, però les sancions, quan hi ha incompliment de la llei, poden arribar fins a la suspensió de la llicència definitiva i anar a una llicència temporal», va dir Pastor en unes declaracions al Congrés després de lliurar les seves credencials de diputada. La ministra també va voler recordar que la companyia haurà de fer front a totes les seves obligacions en el que es refereix als drets dels usuaris, tant en la devolució del bitllet com a indemnitzacions per perjudicis soferts pels viatgers.

La companyia va presentar al Ministeri de Foment un pla de contingència per al període d'estiu que preveu un increment del nombre d'avions i la cancel·lació anticipada d'alguns vols programats per als pròxims mesos. Foment considera que es tracta d'un pla «raonable», tot i que han fet «matisos» i observacions a ?alguns dels plantejaments.

De la seva banda, el conseller de Territori, Josep Rull, en declaracions a Catalunya Ràdio, va apuntar que el Ministeri de Foment tenia «prou indicis» per acreditar que Vueling no seria capaç de donar resposta a tots els seus compromisos i que tenia mecanismes per saber que podia passar aquest caos. El conseller d'Empresa, Jordi Baiget, va explicar que el creixement de l'aerolínia els últims anys hauria d'haver anat acompanyat d'una inversió en avions i personal.

La Generalitat va convocar ahir la primera reunió de la comissió de seguiment sobre les incidències registrades en el servei de Vueling. En una trobada programada pel dilluns, l'executiu català sol·licitarà a la companyia els seus índexs de puntualitat, la relació de les incidències registrades i conèixer la planificació per a l'operativa de la temporada d'estiu, entre d'altres demandes.

Primeres agressions

Les cancel·lacions i retards que han anat afectant milers de passatgers han desembocat en alguna situació de caire violent. Els treballadors d'Iberia, que donen servei de terra a Vueling, van reclamar més personal per poder atendre els passatgers i van lamentar que als últims dies s'han vist desbordats i han patit agressions. El sindicat de UGT va denunciar que «han estat pegats, insultats, escopits i, fins i tot, els han trencat algun o altre ordinador».