La Generalitat aplicarà a partir de l'any que ve un nou impost als vehicles més contaminants per reduir la contaminació de l'aire que, a la conurbació urbana de Barcelona, segueix superant els límits establerts per la UE.

Les emissions de CO2 s'han estabilitzat respecte a les dades del 2015 i les partícules PM10 han disminuït, però encara se supera el llindar de 40 mg per m3 a l'entorn de Barcelona, segons l'informe anual de qualitat d'aire a Barcelona que ahir va presentar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.

Amb l'aplicació del nou impost previst als pressupostos del Govern, es pretenen recaptar 75 milions d'euros durant els dos primers anys i fins a 110 milions d'euros el 2020, amb els quals la Generalitat pretén disposar de més recursos per renovar el parc mòbil i convertir-lo en «més eficient».

La secretària general de Sostenibilitat, Marta Sobirà, va explicar que una part dels fons recaptats, que alimentaran el Fons del Canvi Climàtic, aniran destinats a ajudes per renovar la flota de taxis i els serveis de mercaderies.

La primera mesura que s'aplicarà serà restringir la circulació a les vies interurbanes de la conurbació de Barcelona a partir del desembre d'aquest any, i en situacions d'episodis mediambientals de més contaminació, a turismes de més de 20 anys d'antiguitat i a les furgonetes de més de 23, ja que són els que més contaminen.

És més, segons la Guia de càlcul de les emissions de contaminants de la Generalitat, un turisme de gasolina anterior a la normativa Euro1 (més de 20 anys), emet 58 vegades més diòxid de nitrogen (NO2) que un de nou.

Aplicació transitòria

Rull, no obstant això, va explicar que l'objectiu d'aquest impost, que s'aplicarà «de manera transitòria», és restringir l'entrada de vehicles a la zona metropolitana de Barcelona, i «que els que circulin siguin menys contaminants».

També aquest impost és una de les mesures que s'estableix dins de l'acord al qual han arribat la Generalitat amb d'altres administracions catalanes, entre elles l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, per reduir un 30% les emissions de CO2 derivades del trànsit, en un termini de 15 anys.

Rull va assegurar que el pla de millora i de renovació dels vehicles es farà de forma individualitzada i ha desmentit que la imposició d'aquesta taxa «faci perdre l'ocupació dels autònoms», que van manifestar la seva preocupació per la restricció de circulació de vehicles.

Les dades de l'informe presentat ahir es van obtenir gràcies als 673 punts automàtics de control de qualitat i a més de mil punts de control manual que alimenten la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA per les seves sigles en català), que ha avaluat 15 zones de Catalunya. En referència a l'emissió de NO2, l'anuari de qualitat ha revelat que a Barcelona i el Vallès Occidental, Oriental i el Baix Llobregat (Zones de Qualitat d'Aire 1 i 2 -ZCA-) s'ha superat el límit legal de 40 mg per m3.