L'àrbitre designat pel Govern central per resoldre el conflicte laboral entre Eulen i els vigilants de seguretat de l'Aeroport de Barcelona-el Prat, Marcos Peña, va assenyalar ahir que amb el seu laude, de compliment obligat, perseguirà «limitar el dany» a totes les parts: «sabent que ningú quedarà content, el que cal fer és limitar el dany i millorar la prestació del servei, la qualitat del treball i la salut dels treballadors, així com la capacitació dels mateixos», va apuntar en declaracions als mitjans després de reunir-se amb representants del comitè de vaga.

Peña va subratllar que el seu objectiu és «conciliar interessos», no «donar la raó a ningú», ja que «cap treballador va a la vaga per caprici» ni «cap empresa és dolenta per naturalesa». A més, va subratllar que en aquest conflicte també hi ha una tercera part afectada, els passatgers, als quals s'ha de garantir la seva comoditat i seguretat. L'àrbitre va detallar que la seva intenció és lliurar el laude a les parts dimecres que ve, un dia abans del límit establert, perquè ho estudiïn, si bé va recalcar que el dictamen serà d'obligat compliment. Abans d'aquesta data, pretén seguir les reunions amb el comitè i l'empresa, i va manifestar la seva voluntat de trobar-se també amb Aena i amb responsables del Departament de Treball, de qui va aplaudir la seva labor com a mediador.

Peña va subratllar que el conflicte laboral del Prat no és singular, sinó que «tots els grans aeroports tenen conflictes similars».

Pel que fa als treballadors, l'assessor del comitè de vaga d'Eulen, Juan Carlos Giménez, va destacar el to «afable» de Marcos Peña, i va afegir que «Ha estat bé, és un home afable i anirem veient com van els resultats», va apuntar. Giménez va sostenir que Peña «s'ha adonat que no és un tema només econòmic, sinó que el problema és molt més complex», però va recordar que els treballadors no reconeixeran el laude que es dicti, de compliment obligat, perquè consideren «trepitjats» els seus drets.

«El primer que hem dit és que no reconeixem el laude, que anirem per la via de la denúncia, però que estem disposats a parlar amb l'àrbitre i a portar-li tot el que ens demani», va recalcar.

Amb tot, Giménez va detallar que els treballadors votaran en assemblea el laude que es dicti, i que en cas que estiguin d'acord a assumir les condicions d'aquest, s'haurà acabat el conflicte laboral.

Aquest diumenge l'assemblea es reunirà per decidir si convoquen una nova vaga en els controls de seguretat , en aquest cas com a protesta per l'acomiadament de «quatre o cinc» treballadors, que asseguren que s'han produït com represàlia de tot aquest conflicte.

Ilunion, en vaga el setembre

El comitè d'empresa d'Ilunion Seguretat a l'aeroport del Prat-Barcelona va convocar dimarts als treballadors a anar a la vaga a partir del 2 de setembre per reclamar millores salarials i laborals després que la direcció no es presentés el mateix dimarts a una reunió negociadora.

La direcció i el comitè s'havien citat dimarts per continuar negociant les reclamacions de la plantilla, encara que l'empresa no es va presentar, per la qual cosa els representants dels treballadors van decidir anar al departament de Treball per presentar l'avís de vaga, segons va fer saber una portaveu d'UGT.

De fet, la reunió negociadora estava prevista pel 18 d'agost, però va ser suspesa i traslladada al dia 22 a causa dels atemptats terroristes de la setmana passada.

Si no es produeixen nous esdeveniments, els 254 treballadors que conformen la plantilla d'Ilunion al Prat estan cridats a seguir una vaga que, en principi, està previst que duri tres mesos.

El comitè podria retirar la convocatòria si l'empresa s'asseu a negociar, segons van apuntar les mateixes fonts.

D'entre les demandes que han portat a la plantilla d'Ilunion a realitzar una vaga, els representants dels treballadors demanen un increment de 350 euros mensuals per a tots els empleats de l'aeroport, a més d'altres mesures organitzatives.

Els treballadors d'Ilunion a l'aeroport s'encarreguen de la seguretat en punts de la perifèria de la instal·lació i dels equipatges que es facturen, la qual cosa inclou el control de l'escàner pel qual passen tots els bonys, a més dels accessos del personal d'Aena.

El comitè d'Ilunion a l'aeroport està integrat pels membres dels sindicats UGT, USOC, CSIF, STS (Sindicat de Treballadors de Seguretat i Serveis) i AVSAB (Associació de Vigilants de Seguretat de l'Aeroport de Barcelona).