El Departament d'Ensenyament donarà formació del dol i de diversitat religiosa als professors de primària i secundària de Ripoll. Dilluns que ve s'oferirà un assessorament sobre com afrontar situacions de dol i dimarts es farà el mateix en relació amb la diversitat religiosa. El departament ha decidit oferir la formació a tots els centres del Ripollès que hi estiguin interessats. Tot plegat ho va confirmar el director dels Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona, Josep Polanco, durant la presentació del curs 2017-2018. «Sabem que del què ha passat a Ripoll se'n parlarà a les aules els primers dies i volem donar-hi resposta», va dir Polanco que va considerar que cal «donar resposta» a les necessitats que tingui la comunitat educativa. La formació en diversitat religiosa anirà més enllà, i s'estendrà a tots els centres de la comarca.

Per Polanco aquestes mesures són «necessàries» perquè tothom està en una situació de «perplexitat». «Hem d'assumir el que ha passat, malgrat que alumnes, professors, famílies i direcció els costarà», va reblar el director. Amb tot, Polanco va confirmar que el departament es tornarà a reunir amb els diferents directors de les escoles de Ripoll aquest mateix dilluns per seguir treballant en la cohesió. «Ja ens hem anat trobant i ho continuarem fent. Som escola inclusiva i hem d'aconseguir superar la situació», va comentar.

Polanco va explicar que també es posarà a disposició dels alumnes un equip de psicopedagogs durant els primers dies de curs, per donar «el suport que calgui en el moment que calgui».

Protocol i detecció

D'altra banda, el Departament d'Ensenyament també revisarà i replantejarà algunes de les accions que recull el protocol per a la detecció de la radicalització als centres educatius, que es va implementar a finals de l'any passat, i del qual, se n'està elaborant la memòria. La sub-directora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa, Gené Gordó, va destacar que programes, com ara els plans educatius d'entorn o les aules d'acollida, han funcionat i han tingut «ressò positiu» a la societat, però no descarta noves mesures.

Per Gordó, el cas dels joves de Ripoll demostra que la radicalització té un caràcter «multifactorial» ja que eren joves plenament integrats, amb xarxes socials «barrejades», gens marginals i amb èxit educatius. Per aquest motiu va assenyalar que no es poden elaborar perfils concrets tot i que des dels Mossos es defineixin uns elements de risc als quals els docents han d'estar atents per poder actuar preventivament. De fet, aquest és l'objectiu principal del protocol que, en el seu primer any de funcionament, ha permès donar resposta a aquesta situació.

Gordó va detallar que en els casos que els centres educatius detectessin senyals de possible radicalització, es duia el cas a una comissió amb representants d'Ensenyament i Interior, i els experts acabaven definint el tipus i el grau de radicalització que podia tenir l'alumne. La comissió oferia als centres educatius i consells, aportacions per poder ajudar «des del punt de vista educatiu», en casos de petites radicalitzacions, o s'elevava a altres instàncies, en els casos «més complexos».

Per Gordó, aquesta implementació «ha estat ben rebuda» i va considerar que ha funcionat dins el sistema educatiu però defensa que els atemptats d'aquest mes d'agost, obliguen a replantejar-se el protocol per millorar el seu resultat, com podria ser, per exemple, més formació i comunicació amb les famílies per poder col·laborar amb aquesta detecció i la incidència dels plans de convivència que hauran de tenir definits els centres educatius en un termini de tres anys.

Més formació sobre radicalització

En paral·lel, la consellera d'Ensenyament, Clara Ponsatí, va avançar que estendrà la formació sobre radicalització que fins ara han rebut els directors de centre, al professorat de les escoles i instituts que ho sol·licitin. Es vol millorar així, la detecció de conductes de risc a les aules, un any després de la implantació del protocol. La setmana vinent, el Departament reunirà la junta de directors per presentar la recopilació de materials que s'ha dut a terme per elaborar recomanacions per als docents a l'hora de tractar aquest episodi. Pel que fa a les classes de religió, la consellera va explicar que només un miler de famílies «disperses» demanen religió islàmica i que no n'ofereix cap centre.