L'ANC ha unit en una mica més de tres mesos unes 5.000 persones que s'han sumat a la iniciativa "consum estratègic", que busca "donar efectivitat real a la proclamació de la república catalana, en aquest cas en l'àmbit econòmic ", i per això promou comprar en empreses amb" valors republicans ".

Així ho han indicat fonts de l'organització a Efe, que també han apuntat que des del naixement d'aquesta iniciativa -presentada en societat el passat 11 de novembre- s'han organitzat unes 25 fires en diferents localitats de Catalunya i altres 25 trobades o col·loquis en el marc d'aquesta campanya.

"Consum estratègic" va ser presentat en una roda de premsa a la seu de l'ANC per la presidenta de l'entitat, Elisenda Paluzie, i l'empresari i coordinador de la comissió Fem República, David Fernàndez.

Tal com va assenyalar en aquell temps Paluzie, aquesta campanya va néixer amb dos objectius principals: d'una banda, "enfortir el teixit empresarial" català i, de l'altra, "donar informació al consumidor" en la presa de decisions.

Es tracta d'una iniciativa que, però, va ser criticada pel president de la patronal catalana Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, que la va titllar d ' "error i barbaritat", "un boicot polític i de consum" que va afirmar que pot acabar per danyar el teixit productiu i destruir llocs de treball.

A través d'una pàgina web de l'ANC, les empreses que ho desitgin poden inscriure en un registre de "proveïdors estratègics", de la mateixa manera que els particulars que vulguin poden registrar-se com "consumidors estratègics".

Les empreses se sotmeten a un "procés de selecció" per part de l'ANC, i posteriorment passen a formar part d ' "un directori d'empreses" en què el consumidor pot "prendre les seves pròpies decisions a l'hora d'escollir el proveïdor que més s'ajusti a les seves necessitats ia la seva consciència social i nacional ".

Entre la informació requerida a les empreses s'avaluen aspectes com el medi ambient, el cooperativisme, l'economia circular, la responsabilitat social, l'adopció de tecnologia 4.0 o "el respecte i / o promoció de la llengua catalana com a part inseparable de la realitat del país ".

En declaracions a Efe, Fernàndez -que és qui va promoure i lidera aquesta iniciativa- ha fet "una valoració molt positiva" del funcionament fins a la data de l'apartat de "consum estratègic", sobretot, ha explicat, perquè l'ANC pràcticament no ha fet "publicitat" d'aquesta campanya.

Al contrari, l'entitat ha prioritzat la "capil·laritat" i "la feina de formigueta" al territori, és a dir, l'organització de les fires i trobades abans esmentats, abans que el desenvolupament de la pàgina web, que l'ANC preveu que no funcionarà a ple rendiment fins d'aquí a unes tres setmanes, ha assenyalat Fernàndez.

A més, els impulsors de "consum estratègic" veuen com s'està complint un dels elements que "intuïen": majoritàriament, les empreses ja apuntades a aquesta iniciativa -el nombre l'ANC no ha desvelado- fomenten un "consum de proximitat" .

I és que una cinquena part dels negocis ja registrats en "consum estratègic" són d'autònoms, una sisena part són de l'àmbit de la informàtica i una altra sisena part del món audiovisual.

Així mateix, prop d'un 25% de les empreses són del sector "serveis" -com perruqueries, lampistes, nutricionistes, floristeries o dissenyadors interiors, afirmen les esmentades fonts- i la resta de negocis són principalment de sectors com la telefonia, la restauració, l'energia o associacions de divers tipus.