L'impost del CO2 gravarà uns 3,6 milions de vehicles i es cobrarà a cotxes i furgonetes per primer cop el novembre del 2020, segons avançava, divendres La Vanguardia i van confirmar ahir fonts del Departament d'Economia. La conselleria ha elaborat un avantprojecte de llei que incorpora modificacions a la llei del canvi climàtic per tal de resoldre qüestions que no quedaven clares de cara a la seva implementació. Per exemple, fia una fórmula mitjançant la qual s'han determinat els vehicles objecte de pagament perquè l'impost gravarà en funció de les emissions emeses. També introdueix que el període de meritació serà a 31 de desembre de cada any i el pagament entre l'1 i el 20 de novembre del següent.

La posada en marxa serà per a cotxes i furgonetes, que tributaran el 2019, mentre que les motocicletes ho faran el 2020. L'impost establirà cinc trams en funció de les emissions emeses. Els que emeten menys de 120 grams de CO2 estaran exempts el primer any i el pagaran amb meritació del 2020, ja que el llindar baixarà als 95 grams.

Des d'Economia van apuntar que a banda de les traves administratives i burocràtiques per posar en marxa el tribut -com el recurs d'inconstitucionalitat contra la llei del canvi climàtic- també es van trobar que bona part dels vehicles contaminants no tenien la informació sobre les emissions a la fitxa tècnica. Per això, s'ha comptat amb el Barcelona Super Computing Centre per tal de desenvolupar una fórmula que amb paràmetres com el pes o la cilindrada els ha permès calcular-ho.

La Generalitat preveu notificar el proper any els conductors afectats sobre l'import que han de pagar. Una altra de les novetats de la modificació és una bonificació del 2% si el tribut es paga telemàticament. Segons exemples de la mateixa conselleria, un vehicle que emet 140 grams de CO2 per quilòmetre pagarà 11 euros per al 2019 i 34,5 per al 2020. En el cas que les emissions siguin de 170 grams de CO2 per quilòmetre el tribut serà de 32 euros per al 2019 i 66,5 per al 2020.

Fonts d'Economia apunten que l'impost és finalista i no té un objectiu merament recaptatori sinó que els diners obtinguts es destinaran a dos fons per lluitar contra el canvi climàtic.

L'objectiu final és reduir la contaminació provinent del trànsit rodat. D'altra banda, el 27,85% del parc de turismes i tot terrenys a Catalunya no tenen distintiu ambiental i a partir de l'1 de gener no podran circular per la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, segons les dades publicades aquesta setmana per la patronal Faconauto, basades en dades de la DGT. Es tracta dels vehicles antics més antics i contaminants del parc mòbil: models de gasolina anteriors al 2000 i dièsels del 2006. A més, un 32,91% tenen l'etiqueta B, i són models gasolina matriculats a partir del 2000 i dièsels des del 2006. Gairebé el 30% restant són cotxes amb etiqueta C, models de gasolina matriculats a partir del gener del 2006 i dièsels que circulen des del 2014.

Només el 0,3%

Els d'etiqueta Cero emissions elèctrics només són el 0,13% del parc mòbil a Catalunya, mentre que els ECO, que inclouen els híbrids, són un 1,48% del total. Segons Faconauto, les xifres posen de manifest «el greu problema que pateix l'automoció», amb un parc mòbil envellit i amb un fort impacte mediambiental.

En aquest sentit, ha insistit en renovar el parc de vehicles. «La millor manera d'avançar cap a una mobilitat descarbonitzada i sostenible és matricular un vehicle nou, independentment de l'etiqueta que tingui», ha assegurat la vicepresidenta de Faconauto, Marta Blázquez.

Segons la patronal de concessionaris, «davant de la manca de govern» a Espanya són «les comunitats autònomes que poden donar resposta a aquesta urgència».