La Fiscalia s'ha oposat a les sortides que la presó de Lledoners va autoritzar a l'exconsellera de Treball Dolors Bassa per cuidar la seva mare, en un escrit en què denuncia que l'aplicació del 100.2 als polítics presos respon a una "pertinaç voluntat" de buidar de "contingut" la sentència.

En un escrit remès al jutjat de vigilància penitenciària, el ministeri públic demana que es revoqui la flexibilització del règim penitenciari que la presó de Puig de les Basses de Figueres va concedir a Bassa -que pot sortir tres dies a la setmana per cuidar la seva mare durant un mes-, igual que es va oposar a l'aplicació de l'100.2 als Jordis i a l'exconseller Joaquim Forn.

L'informe de la Fiscalia insisteix a criticar la "generalització" de l'article 100.2 quan aquest té un caràcter "excepcional", el que a parer seu obeeix a una "pertinaç voluntat d'anar deixant a poc a poc, però sense pausa, sense contingut" la sentència que va dictar el Suprem en el cas del 'Procés'.

Segons el ministeri públic, prova d'aquesta "voluntat administrativa de buidar de contingut la resolució judicial" és que els informes de la presó sobre Bassa apunten que, a més de la cura de la seva mare, està previst que més endavant se li permeti sortir per treballar, "a fi d'adquirir els anys de cotització que li falten per a la millora de la pensió contributiva de jubilació".

La Fiscalia recalca en el seu escrit que Bassa "no reconeix la comissió delictiva i, per tant, no assumeix la seva responsabilitat en els fets produïts", sinó que es va plantejar el seu paper en el 'Procés' com un "dilema moral" entre el que és legal i el legítim, "escudant-se en l'anomenat mandat de poble".

"Entén que la seva actuació, participació en l'organització del referèndum il·legal sobre la independència de Catalunya i subsegüent declaració unilateral d'independència, que tot seguit va ser suspesa, no és delicte", afegeix el ministeri públic, que creu que no s'ha produït en Bassa "l'efecte intimidatori de la pena, tret que es faci recaure aquest efecte en els perjudicis personals i familiars que s'han derivat" del seu empresonament.

Per a la Fiscalia, no es pot considerar que l'activitat d'atendre i cuidar la seva mare "formi part del tractament" de Bassa, ja que la interna "no va cometre els delictes a causa d'unes relacions familiars desestructurades", sinó que, d'acord amb els informes psicològics, gaudeix d'una excel·lent relació familiar i va créixer en un clima "càlid", educada en "valors prosocials i emmarcats en una orientació cristiana tradicional".

"Suficient capacitat econòmica"

A més, el ministeri públic ressalta que la interna "té la suficient capacitat econòmica per permetre assumir el cost de contractar una persona perquè pugui assistir a la seva mare, el que no pot predicar-se de la gran majoria de la població reclusa".

"Però és més", afegeix l'escrit, "el tenir pares grans susceptibles de requerir cures i atenció no és exclusiu de la interna, sinó d'un gran nombre d'interns, i no per això gaudeixen de l'aplicació de l'article 100.2". Subratlla el fiscal que Bassa has estat condemnada per "prescindir" de les normes de l'ordenament jurídic i donar prevalença a les que emanaven de Parlament, tot i haver estat suspeses pel Constitucional, sense que ho consideri delicte.

"Tot això ja havia quedat reflectit en la seva intervenció en l'ús de l'última paraula en l'acte de judici oral, ja que va negar la comissió dels fets que se li imputaven, es va declarar innocent dient que no va voler desobeir la demanda de la població, donant compliment al programa polític amb el qual es van presentar a les eleccions", afegeix.

Segons l'opinió de la Fiscalia, "amb aquestes premisses, cap reconeixement i assumpció de la responsabilitat pels fets comesos es donen en la interna".