13 de novembre de 2020
13.11.2020
Diari de Girona

L'empresa Ferrovial seguirà gestionant el 061 i el rastreig de contactes de positius

Vergés reconeix que fins que no hi hagi alternativa no es podrà revertir el contracte de rastreig amb una filial de l'empresa El PSC insta el Govern a elaborar una auditoria sobre el funcionament del telèfon i les despeses i perjudicis que ha generat

12.11.2020 | 23:51
Imatge d'arxiu del centre de recepció de trucades del 061 CatSalut Respon.

L'empresa Ferrovial i la filial Ferroser continuaran prestant el servei d'atenció telefònica que la sanitat de Catalunya té a través del 061 i també el contracte que se li va adjudicar per 17 milions del rastreig de contactes de persones positives de coronavirus.

La consellera de Salut de la Generalitat, Alba Vergés, va defensar ahir la pròrroga del contracte per a la gestió del servei telefònic 061 CatSalut Respon al·legant que «el 061 el necessitem».

Ho va explicar en una roda de premsa al costat del conseller d'Interior, Miquel Sàmper, el secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, i el subdirector de Protecció Civil, Sergio Delgado, en què va precisar que és una contractació «absolutament diferent» a la del seguiment de contactes de coronavirus.

Fonts del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) van insistir en declaracions a Europa Press que l'empresa va guanyar un concurs públic l'1 d'octubre de 2018 que contemplava una pròrroga de quatre anys amb un sistema de 2 + 1 + 1, és a dir, una durada inicial de dos anys ampliables, any a any, fins als quatre.

Així, l'executiu català va prorrogar la gestió del servei telefònic 061 CatSalut Respon, a càrrec de Ferrovial, per un any amb un import de prop de 10 milions d'euros. Des del SEM van ressaltar que el contracte referent al seguiment de contactes de casos positius, a càrrec de Ferroser –una filial de Ferrovial–, no s'ha prorrogat i la seva vigència és fins al 31 de maig de 2021.

Aquest altre es tracta d'un contracte d'emergència que es va formalitzar l'1 de juny arran de «la necessitat de respondre a una situació d'emergència» com la derivada de la pandèmia de coronavirus.

Des del SEM van concretar que «la contractació d'emergència és un mecanisme previst a l'article 120 de la Llei 9/2017, del 8 de novembre, de Contractes de Sector Públic».

L'import de la contractació a Ferroser estipula un sostre de 17,5 milions d'euros en «el pitjor dels escenaris», però amb la previsió actual es calcula una despesa total de nou milions, van explicar des del SEM.

Es va preguntar a Vergés si es revertiria el contracte i la consellera va defensar que «fins ara no ha estat possible» i no es farà fins que no hi hagi una alternativa construïda, de manera que el servei s'està prestant.

Des del SEM han argumentat que es va encarregar el seguiment dels contactes a Ferroser perquè Ferrovial ja prestava servei amb el 061 i «es va considerar que l'empresa tenia més facilitat per respondre a aquesta contractació d'emergència».


El PSC demana explicacions

D'altra banda, el grup del PSC va registrar una bateria de preguntes escrites al Govern, en les quals, entre altres qüestions, insten l'executiu català a saber per quin motiu es va prorrogar el contracte del 061 amb l'empresa Ferrovial, i van demanar la còpia dels expedients dels contractes que ha fet la Generalitat a aquesta empresa durant la pandèmia. D'altra banda, va presentar una proposta de resolució perquè el Parlament insti el Govern a elaborar una auditoria sobre el funcionament del 061.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook