La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, anunciarà aquesta tarda la suspensió de la inversió de 1.700 milions d'euros per a l'ampliació del Prat per l'oposició que ha mostrat el Govern de Catalunya.

Aena va presentar divendres passat el Document de Regulació Aeroportuària en la sessió del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya. En aquest, el gestor aeroportuari va reconèixer que els plans d'ampliació del Prat no presentaven cap alteració i que es planejava l'ampliació de la pista 07R/25L cap a l'est, segons l'empresa pública.

El president del Govern, Pere Aragonès, va mostrar la seva disconformitat i va exigir explicacions i la rectificació del projecte d'Aena d'afectar l'espai natural protegit de la Ricarda. Ajuntament de Barcelona i ecologistes ja s'havien mostrat contraris a l'ampliació.

La presentació del DORA davant el Comitè era un tràmit previ a la seva aprovació pel Consell de Ministres que havia de produir-se abans del 30 de setembre. 

Ampliació del Prat

L'ampliació suposava una inversió de 1.700 milions d'euros i tenia per objectiu convertir a Barcelona en un gran hub internacional. En concret, es pretenia que l'aeroport fos capaç d'albergar operacions de llarg radi per a millorar la connectivitat de Catalunya amb Amèrica i Àsia, i posar en marxa iniciatives que potenciïn la connectivitat dels aeroports de Reus i Girona-Costa Brava.

Compromís amb els aeroports de Girona i Reus

Malgrat aturar l'ampliació de l'aeroport del Prat, Sánchez ha recalcat que l'executiu espanyol "no renuncia" a tirar endavant les obres per connectar els aeroports de Girona i Reus amb tren d'alta velocitat. "Mantenim intactes aquests compromisos", ha asseverat, i ha assenyalat aquestes obres com a "infraestructures necessàries".

Al mateix temps, la ministra ha garantit que el malestar de l'estat espanyol amb la Generalitat en relació a l'ampliació del Prat "no hauria d'interferir" en la celebració de la propera taula de diàleg entre les dues institucions. "Això d'avui no condiciona la voluntat de diàleg permanent del govern espanyol amb la Generalitat", ha dit Sánchez a preguntes dels periodistes.

Les reaccions

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha acusat el govern espanyol de "xantatge" després que ha anunciat que atura la inversió al Prat per manca de consens amb l'executiu català. En un fil de Twitter ha indicat que la decisió ha permès comprovar que tant l'executiu de Pedro Sánchez com Aena "només estaven disposats a fer l'ampliació si era com ells han pretès, des d'un principi, destrossant un espai natural protegit i sense escoltar ni el territori ni el Govern de la Generalitat". A parer d'Aragonès també ha quedat palès "el que se sospitava des del primer minut", que "mai" han tingut la voluntat d'invertir a Catalunya ni de fer de l'aeroport del Prat un 'hub' internacional.

El cap de l'executiu català també ha subratllat que el Govern ha "insistit" a treballar des del consens, concretant la forma de la inversió en el Pla Director com s'havia "acordat" i amb criteris mediambientals, i que ha estat en aquest moment quan els membres del govern espanyol "s'han fet enrere". Aragonès també ha volgut deixar clar que el govern de Catalunya considera que inversions "de tanta transcendència" com aquesta s'han de portar a terme "mitjançant el diàleg i consens, mai des de la imposició".

La consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, ha assegurat que la Generalitat "és al mateix lloc on era" respecte l'ampliació de l'aeroport del Prat i que està "obert a parlar d'inversions, però amb rigor, respectant els espais naturals i plantejant solucions globals". "El que no farem és entregar-nos a projectes faraònics sense denunciar les conseqüències ambientals i per a la salut", ha assenyalat la consellera en un fil a Twitter. La consellera ha acusat l'executiu de Sánchez de fer "sobreactuacions mil·limetrades per amagar la divisió interna".

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha assegurat que la decisió és "una nova deslleialtat" amb Catalunya. En una roda de premsa a Brussel·les, Puigneró ha lamentat la "decisió de trencar unilateralment un acord que representava una inversió important" per a Catalunya. Puigneró també ha mostrat el seu "malestar i enuig per la confusió generada per part d'alguns a Catalunya" sobre el projecte, que ha reiterat que protegia la llacuna de la Ricarda. El vicepresident ha acusat els crítics a Catalunya d'actuar amb "frivolitat i populisme", i ha dit que n'ha parlat amb el president Pere Aragonès.

Carles Puigdemont ha recordat aquest dijous que el canvi de nom de l'aeroport del Prat va ser "decidit de manera unilateral" i "tampoc tenia el suport del Govern". "I bé que l'han mantingut", ha expressat a Twitter. "Una i altra decisió confirmen quin és el problema real: la dependència d'un Estat i que les decisions que ens afecten no depenen de nosaltres", ha reflexionat Puigdemont.

La líder d'En Comú Podem, Jéssica Albiach, ha qualificat la suspensió de la inversió del govern espanyol a l'aeroport del Prat de "victòria social i climàtica". En una piulada, Albiach ha assegurat que l'aturada del projecte és "gràcies a la mobilització popular". La líder dels comuns al Parlament ha demanat al Govern de la Generalitat que "certifiqui" el 'no' a l'ampliació després que l'executiu espanyol hagi suspès la inversió.

Finalment, el primer tinent d'Alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona i president del PSC a la capital catalana, Jaume Collboni, ha demanat al Govern de la Generalitat que "recapaciti" i doni suport a la proposta d'ampliació de l'aeroport del Prat. "Un país sense consens és un país en retrocés. La manca de lideratge i la irresponsabilitat del Govern porta a la pèrdua d'oportunitats, de feina i inversió", ha reflexionat Collboni.