Les obres de la Sagrada Família entren en la recta final amb la construcció de les sis torres centrals i la projecció del que serà la torre de Jesucrist. El pilar central de la basílica assolirà els 172,5 metres d'alçada i la creu que el coronarà, de quatre braços acampanats i recoberta de ceràmica esmaltada i vidre, en farà 17. El director general de la Junta Constructora de la Sagrada Família, Xavier Martínez, ha descartat que les obres de la basílica acabin l'any 2026, com s'havia anunciat, per una manca de finançament derivada del tancament de l'edifici durant la pandèmia. El temple preveu recuperar el nivell de visitants de 2019 l'any 2024, i fins llavors no es podrà definir un nou termini de finalització de les obres, han afirmat.

L'arquitecte director de les obres, Jordi Faulí, ha explicat que la intenció de l'equip és començar la construcció de les torres centrals un cop finalitzi la de la Mare de Déu, que es coronarà el vuit de desembre amb un gran estel. L'any vinent es completarà la torre de l'evangelista Lluc, de la qual ja es tenen els materials produïts, i s'avançarà en la torre de Jesucrist fins a assolir el novè nivell. La torre de Jesucrist, pilar principal de la basílica, comptarà amb un terminal en forma de creu amb quatre braços acampanats, una de les formes més típiques de les creus d'Antoni Gaudí. El terminal, que es construirà a partir de cristall i gres porcellànic, mesurarà 17 metres d'alçada, i els seus braços faran 13,5 metres d'amplada. Faulí ha explicat que, durant el dia, el cristall permetrà reflectir la llum del sol i de nit, a través d'uns focus, es projectaran feixos de llum cap al cel. Des de l'interior de la creu es podrà accedir als quatre braços, i al centre s'hi col·locarà l'anyell diví.

La Sagrada Família, sense data de finalització

Preguntat per la data de finalització de les obres de la basílica, el director de la Junta Constructora ha afirmat que han descartat acabar-les l'any 2026, com havien anunciat prèviament, al·legant una manca de finançament derivada del tancament del temple durant la pandèmia. En aquesta línia, Martínez ha afegit que fins a 2024, quan es preveu que es recuperi el nivell habitual de visitants, no es podrà parlar de noves dates. Les obres de la torre de Jesucrist tampoc tenen un termini de finalització marcat. «No és una qüestió proporcional; no podem dir que si hem estat dos anys o tres amb un nivell inferior al que és habitual els sumem al final i això ens donarà la nova data. No és tan senzill», ha remarcat Martínez.

Visitants

Des del mes de maig, quan es va reobrir el temple, 359.000 persones han visitat la Sagrada Família; només un 24,5% de les que ho van fer durant el mateix període de 2019. La previsió és que fins a finals del 2021 hi vagin unes 810.000, un 17,2% respecte a la mateixa xifra de fa dos anys. Per l'any 2022 la direcció espera que aquesta xifra assoleixi els 1.600.000 visitants, i no preveu una recuperació dels fluxos del 2019 fins a l'any 2024.

Caiguda dels pressupostos

La pandèmia ha reduït en gran manera el pressupost de la basílica. L'any 2019 el temple va comptar amb uns ingressos de 100 milions d'euros, dels quals entre 60 i 65 van anar destinats a les obres. Enguany, el conjunt de la Sagrada Família només ha disposat de 19 milions, dels quals 8,2 han servit per finançar les tasques de construcció. Martínez ha afegit que, si les previsions de visitants es compleixen, per l'any 2022 podrien comptar amb un pressupost d'entre 31 i 34 milions.

Per intentar reprendre el ritme normal de les obres, des de la basílica s'està explorant la possibilitat d'apostar per noves fonts de finançament. En aquesta línia, el passat mes d'abril es va engegar una campanya de recollida de donatius d'abast internacional. Martínez ha afirmat que, fins ara, les xifres recaptades són «modestes», i confien que puguin assolir els 200.000 o 250.000 euros a finals d'aquest any. Pel que fa a la procedència dels donatius, la majoria són d'espanyols, el 28% provenen dels Estats Units, el 15% d'Alemanya i el 9% del Japó. El director també ha mencionat la possibilitat de buscar patrocinadors que financin certes parts de les obres.