Agents dels Mossos han denunciat penalment tres homes, de 24, 24 i 19 anys per conduir les motos de manera temerària en una trobada multitudinària convocada a través de les xarxes. La investigació es va iniciar el 29 de gener d’aquest any arran de diverses trucades d’usuaris de la via que alertaven de la circulació d’un grup d’unes 70 motocicletes per l’autovia A-2, entre Sant Joan Despí i Castellbisbal (Barcelona), que ocupaven tota la via i obstaculitzaven el pas de la resta d’usuaris, i alguns d’ells fent conduccions temeràries consistents a circular amb la roda de davant aixecada (modalitat coneguda com a ‘wheelie’ o cavallet) i dempeus a les motocicletes, amb perill greu per a qui conduïa en aquest tram.

El Grup d’Investigació i Documentació de la Divisió de Trànsit ja estava fent un seguiment a les xarxes socials de trobades d’un grup de motoristes, principalment en polígons industrials del Baix Llobregat, on practicaven ‘wheelie’, i que posteriorment penjaven vídeos en aquestes xarxes socials.

Aquestes trobades són molt difícils de localitzar perquè només es concreta el dia i si serà al matí, a la tarda o a la nit, però la ubicació i l’hora solen difondre’s per canals privats d’altres xarxes socials amb un parell d’hores d’antelació, cosa que dificulta la tasca policial.

Conduccions temeràries

En aquest cas, va coincidir que el grup a què es feia seguiment a les xarxes socials havia convocat el que es diu ‘rider out’ amb el grup que havia circulat temeràriament per l’autovia A-2 el dia 29 de gener. A les imatges pujades a les xarxes pel mateix grup, es va observar que molts dels participants circulaven amb la placa de matrícula ocultada bé per mascaretes o bé perquè la motocicleta tenia instal·lat un dispositiu d’ocultació.

Les investigacions del Grup d’Investigació de Documentació de la Divisió de Trànsit, i l’anàlisi de les imatges i vídeos pujats a les xarxes socials, van permetre contrastar la identificació de tres conductors, que van ser denunciats penalment, i intervenir una de les motocicletes participants, que va quedar a disposició judicial. També està pendent la identificació d’un quart conductor que circulava amb una motocicleta amb placa de matrícula andorrana.

El dia 5 de març es va convocar una nova ‘rider out’ mitjançant les mateixes xarxes socials i, davant la gravetat dels fets ocorreguts el 29 de gener, es va preparar un dispositiu policial en coordinació amb els serveis de seguretat ciutadana, l’Àrea Regional de Recursos Operatius i l’Àrea Regional de Trànsit Metropolitana Sud, juntament amb la Unitat Central de Mitjans Aeris, amb la finalitat d’evitar conductes que atemptessin contra la seguretat viària.

Grup organitzat i amb distribució de tasques

Quant al desenvolupament d’aquest dispositiu i per les imatges captades pels mitjans aeris, es va concloure que un dels conductors –que també hi havia participat el 29 de gener– conduïa amb el permís sense vigència a l’haver perdut el crèdit total de punts. Aquest conductor acumulava a l’expedient més de vint denúncies, que l’havien fet perdre el crèdit de punts.

Va sorprendre els investigadors la capacitat d’organització i distribució de tasques que es repartien els organitzadors de la ‘rider out’, amb presència d’una motocicleta que circulava en avançada amb comunicació constant amb el cap del grup, amb la finalitat d’alertar dels controls policials.

Tant és així que, quan van observar l’helicòpter policial, el grup es va fraccionar i va dissoldre la ‘rider out’ sense conductes delictives contra la seguretat viària com les que havien succeït el 29 de gener.

Administrativament es van denunciar prop de 30 motocicletes per infraccions de les normes de circulació, quan participaven en aquesta última ‘rider out’.

Les diligències policials van ser entregades al Jutjat d’Instrucció en funcions de Guàrdia de Sant Feliu de Llobregat.