Junts denuncia '"abús" policial per la retirada d'estelades i càrregues durant l'Elx-Barça
Nogueras vol tenir "tota la informació" sobre el cas perquè els agents "paguin" per la seva actuació

Imatge d'arxiu d'una estelada entre el públic a l'Estadi Olímpic. / ACN

Junts denuncia "abús i maltractament" de la Policia Nacional abans del partit de futbol entre l'Elx i el Barça, celebrat aquest diumenge a l'estadi Martínez Valero de la ciutat valenciana, per la retirada d'estelades a un aficionat barcelonista i posteriors càrregues. "Si algú que hi era té informació, tota, que ens la faci arribar", demana la líder de Junts al Congrés, Míriam Nogueras, a 'X'. I etziba: "Aquests animals han de pagar". Al seu torn, el president de Junts, Carles Puigdemont, acusa la policia de "supurar odi a la catalanitat": "D'aquesta malaltia en participen des de la gent de les més altes instàncies fins a jugadors de futbol". Així, avisa al seu perfil a 'X' que, en una "societat sana", aquesta situació "seria intolerable".
En un vídeo difós a les xarxes per un aficionat de l'Elx, es veu com els agents de la Policia Nacional treuen l'estelada que duia un noi i el fan fora de la cua, juntament amb un altre seguidor. A continuació, els expulsats ofereixen resistència i els uniformats carreguen amb les porres. Un dels aficionats acaba reduït a terra amb cops de porra després de suposadament agredir un agent. En paral·lel, altres seguidors del Barça s'encaren amb la policia. Finalment, dos agents s'enduen emmanillat l'aficionat que havia sigut reduït.
Davant aquesta situació, Nogueras anuncia que el partit pot "ajudar jurídicament" la "persona agredida", a qui anima a denunciar els fets.
Així mateix, la portaveu adjunta de Junts al Congrés, Pilar Calvo, subratlla que l'estelada "no és una bandera il·legal" ni "suposa una crida a cap violència". "La policia acabant a cops de manera desproporcionada", lamenta, que recorda que els de Puigdemont "ja han denunciat" en altres ocasions situacions similars.
Bateria de preguntes al govern espanyol
El grup parlamentari de Junts al Congrés registrarà al llarg d'aquest dilluns una bateria de preguntes perquè el govern espanyol aclareixi "per quina raó" i amb quina "base legal concreta" la Policia Nacional va retirar estelades, com també si el Ministeri de l'Interior ha enviat "instruccions específiques" al cos sobre el tractament d'aquestes banderes i "altres símbols polítics dels aficionats catalans".
També pregunta a l'executiu si considera que exhibir aquesta bandera, "per si mateixa i sense cap conducta associada d'incitació a la violència", suposa una "conducta sancionable o prohibida". Junts vol saber "quina conducta atribuïda" a l'aficionat que va acabar emmanillat "va justificar l'ús de la força" policial, i si el govern espanyol considera que l'actuació dels agents "es va ajustar als principis de congruència, oportunitat i proporcionalitat".
"Considera el govern compatible amb el dret fonamental a la llibertat d'expressió (...) retirar a ciutadans una estelada pel simple fet de portar-la, sense que existeixi cap conducta d'incitació a la violència?", afegeix Junts, que vol saber quants "incidents" com el d'aquest diumenge s'han retirat en els últims cinc anys.
De fet, el partit pregunta a l'executiu si el ministeri ha obert alguna investigació per aclarir els fets i la identitat dels policies involucrats, i si es conservaran tant les gravacions de les càmeres de seguretat del recinte i de les càmeres corporals, com els enregistraments policials i "altres proves audiovisuals". També vol saber si Interior preveu "adoptar mesures disciplinàries" contra els agents "si es determina que van actuar fora" dels principis anteriorment mencionats.
"És conscient el govern espanyol de la vulneració flagrant de la legalitat i la jurisprudència relatives al maltractament durant la custòdia de persones ja detingudes i emmanillades, donat que se segueix colpejant el noi després d'haver-lo reduït?", pregunta Junts.
Finalment, els de Puigdemont demanen a l'executiu quines mesures adoptarà perquè l'actuació de la policia en recintes esportius "garanteixi que els símbols d'expressió política legítims no siguin objecte d'una restricció que no estigui expressament emparada per la llei", i si "pensa adoptar" una instrucció perquè la Policia Nacional només retiri estelades "quan existeixi una causa legal concreta i acreditada d'acord amb la llei".
- Cotarelo incendia la Diada a Ripoll
- El Cafè: de 'bar de barri' a referent de pintxos i tapes
- Té 112 anys i és la dona més longeva de Catalunya: la extraordinària vida de Carme Noguera
- Canvi d’hora a Espanya: el BOE confirma quan serà el canvi a l’horari d’hivern
- Un estudi revela quines són les destinacions més visitades en cotxe aquest estiu: la Costa Brava hi és
- Una barca amb onze persones xoca contra les roques a Calella de Palafrugell
- Carta d'una lectora: A qui perjudiquen les vagues dels mestres i professors?
- Garrotada europea a Marchena i Mas