El candidat a l´alcaldia de Girona per ICV-EUiA, Joan Olóriz, va presentar ahir el projecte de tramvia lleuger (tren-tram) per la ciutat de la formació ecosocialista. Iniciativa proposa un tramvia amb quatre línies que permetrien connectar el nord amb el sud i l´est amb l´oest de Girona, els polígons industrials i l´aeroport i diferents pobles de l´àrea urbana, com Salt o Vilablareix. Tot amb aparcaments perifèrics estratègicament situats i amb dues parades on hi passarien tres de les quatre línies la Plaça d´Europa i l´estació de tren.

Una de les línies aprofitaria l´espai alliberat amb l´enderroc del viaducte i permetria connectar l´aeroport amb Camdorà. Una altra abarcaria Santa Eugènia i tot l´esquerra del Ter. Una tercera connectaria des del campus de Montilivi de la UdG fins a l´Espai Gironès, passant per Emili Grahit, el Passeig dels Països Catalans i el Parc Hospitalari de Salt i una quarta també uniria la Universitat amb la sala de concerts la Mirona de Salt, passant per la zona del Veïnat i el Barri Vell de Salt.

La proposta d´Olóriz es va presentar en el marc dels col·loquis-esmorzars que organitza el Col·legi d´Enginyers de Camins, Canals i Ports a la llotja de contractació del Palau Firal durant aquesta setmana i en la qual participaran els cinc principals candidats a l´alcaldia de Girona.

Olóriz, que va encetar ahir el cicle de col·loquis, va explicar que aquestes línies.

Bitllet integrat d´un euro al dia

El candidat ecosocialista gironí va explicar que el tren-tram té les mateixes prestacions que que un tren, però té l´aventatge que dins la ciutat es pot comportar un tramvia, amb parades urbanes dins la ciutat que permeten al passatger arribar molt a prop del punt desitjat i «fan que sigui una opció més competitiva que el cotxe». Aquest tren-tram estaria estretament lligat a un servei de rodalies que, segons marca l´Estatut, ha de ser traspassat a la Generalitat. Joan Olóriz vol que Girona disposi d´un servei de rodalies propi que permeti una connexió ràpida «des de Portbou fins a Blanes».

A partir d´aquestes parades i les freqüències de bus i la combinació d´ambós transports, es podria arribar a qualsevol punt de l´àrea urbana, també en horari nocturn. Tot amb tarifa integrada i al preu d´un euro per ia sense límit de viatges, amb la gratuïtat per a menors de 18 anys i majors de 65 anys.

En l´àmbit ferroviari, Olóriz es va referir també a la futura arribada del TAV a Girona. Pel cap de llista d´ICV-EUiA, el projec te «és car» i prescindible, però va explicar que donada la majoria caldria buscar fer-lo racional. Pel que fa a la futura estació que es preveu construir al Parc Central i que ha de servir tant pel TAV, com pel tren convencional com per l´estació d´autobusos. Olóriz declara que no seria necessari que les tres plantes es dediquessin a places d´aparcament. Al seu parer només en caldria una i les altres dues destinades a serveis com les taquilles o locals comercials. tot amb l´objectiu de no construir una caixa per l´estació excessiva que malmeti el Parc Central.

En la globalitat de l´existència del tren-tram, les freqüències d´autobís i les rodalies traspassades, el candidat d´Iniciativa considera que es podria penalitzar els qui encara anessin en vehicle privat i s´aplicaria una mena d´ecotaxa als aparcaments en concessió. En aquest sentit, va destacar els roscis d´accideentas dels cotxes i la contaminació que generen.

Més habitatges de protecció

Pel que fa a habitatges, Olóriz va explicar que el planejament urbanístic actual ha deixat la ciutat amb «una manca de sòl important» per destinar-lo a habitatges de protecció. L´alcaldable ecosocialista és partidari de fer que els pisos de protecció oficial arribin fins al 50 per cent del total que es construeixi en cada nova promoció. Actualment, arriba al 20 per cent.