Mentre la Diputació de Girona continua estudiant la viabilitat de construir un tram-tren al voltant de les Gavarres, per tal d'unir diversos municipis del Baix Empordà, el Gironès i la Selva, el Cilma ha publicat en el seu butlletí d'estiu-tardor el projecte detallat presentat per l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). En ell, l'associació mostra la seva proposta de velocitats per a aquest hipotètic tren lleuger, si finalment es porta a terme: superar els 120 quilòmetres per hora a les zones interurbanes i només aplicar-li el tractament de tramvia (és a dir, uns 50 quilòmetres per hora) en el tram costaner Sant Feliu de Guíxols-Palamós, així com en la travessia urbana de Palafrugell.

D'aquesta manera, el president de l'entitat, Ricard Riol, argumenta en el seu article que s'aconseguiria reduir el temps de desplaçament del vehicle privat entre Girona, Palamós, Palafrugell i Sant Feliu de Guíxols, així com en les connexions internes. La resta de municipis tindrien estacions ferroviàries convencionals situades a pocs metres del nucli urbà, mentre que la travessia de Girona utilitzaria el túnel que preveu el Ministeri de Foment, segons la seva proposta, recollida en el Pla Tren 2014. A més, la via d'aquests vagons podria ser d'ample internacional gràcies al tercer carril que Foment construirà a l'actual xarxa entre Mollet i Vilamalla.

Aquesta proposta per fomentar el transport públic, que portaria per nom TramGavarres, va ser presentada per l'associació al març de 2006, i el passat mes de febrer la Diputació va decidir recuperar-la i comprovar-ne la viabilitat. De moment, encara s'està treballant per decidir si és factible o no tirar-ho endavant.

La proposta del tram-tren permetria millorar la connexió viària entre les comarques del Gironès, la Selva i el Baix Empordà, que actualment compten amb molt pocs serveis de transport ferroviari. Es tractaria d'un servei molt similar al Trambaix o Trambesòs, que funcionen a l'àrea metropolitana de Barcelona i serveixen per fer trajectes de curta distància, amb diverses parades i responent a les necessitats dels usuaris, que l'utilitzen per qüestions d'estudi, treball i oci. En les zones interurbanes, tanmateix, el TramGavarres tindria un tractament més aviat com un tren de Rodalies, ja que incrementaria la seva velocitat per tal de proporcionar una major eficàcia a l'hora d'unir localitats. L'objectiu és que es contempli com una autèntica alternativa al vehicle privat.

En el cas de les Gavarres, el recorregut és circular. El traçat permetria resseguir els principals municipis de les Gavarres (Baix Empordà i Gironès), des de Girona ciutat fins a poblacions com la Bisbal, Palafrugell, Palamós, Platja d'Aro, Sant Feliu de Guíxols, Santa Cristina d'Aro, Llagostera o Cassà de la Selva, entre altres (vegeu gràfic).

L'objectiu del TramGavares seria convertir-se en un mitjà de transport públic eficient i també ràpid per a les connexions intermunicipals. I és que, segons explica Riol, la dispersió urbanística de Girona fa que la vida municipal no es concentri només al voltant dels cascs urbans, sinó que hi ha també una gran quantitat de petits nuclis i disseminats. L'Associació ja contempla aquesta circumstància i per això considera que s'hauria de fer un especial esforç per connectar els autobusos amb el tramvia de forma eficaç, de manera que fos relativament senzill combinar els dos mitjans de transport.

A més, cal tenir en compte que l'operació només serà viable econòmicament si s'evita la construcció de túnels i viaductes, que són les infraestructures que acostumen a encarir-la més. Per això, el projecte preveu la incroporació de passos a nivell "intel·ligents" en els trams on es creuin amb camins secundaris. Finalment, tot això hauria d'anar acompanyat d'uns intervals de pas atractius, tenient en compte l'espectacular increment de la població que es produeix durant els mesos d'estiu.