Red Eléctrica Española (REE) no soterrarà cap tram de la línia de molt alta tensió (MAT) que no sigui la interconnexió amb França, entre Santa Llogaia d'Àlguema i Baixàs (Rosselló), malgrat que el darrer informe del mediador europeu, Mario Monti, recomanava estudiar la possibilitat d'ampliar el soterrament a altres punts concrets, a causa de les seves característiques mediambientals. El responsable de REE a Catalunya, Lluís Pinós, va explicar ahir en declaracions a Catalunya Ràdio que ja s'han resolt totes les al·legacions presentades durant el període d'exposició pública dels trams de la MAT entre Riudarenes, Bescanó i Santa Llogaia.

D'aquestes, s'han desestimat les referents a soterrar més trams de traçat, tot i que sí que s'estudiaran alguns possibles canvis com per exemple el desplaçament de determinades torres.

"El ministeri francès i el ministeri espanyol van signar un acord pel qua la interconnexió entre Santa Llogaia i Baixàs seria amb corrent continu i soterrada. Per tant, a partir d'allà, nosaltres, REE, i els nostres homòlegs francoes estem fent els estudis preliminars per poder desenvolupar la interconnexió amb aquestes condicions", va afirmar Pinós.

Pel que fa al tram de la línia entre Sentmanat i Bescanó, va explicar que actualment ja s'han aixecat tres suports entre Bescanó, Anglès i Brunyola. A més, a Santa Coloma de Farners ja s'ha fet la meitat de l'obra civil i s'han començat les actacions prèvies a la zona d'Osor.

Aquesta decisió de REE de no soterrar cap més tram de la MAT ja s'ha començat a traslladar als ajuntaments. Segons va informar ahir Ràdio Girona, la Generalitat ha començat a enviar als consistoris afectats les respostes a les seves al·legacions. Tot i això, la conselleria d'Economia i Finances, de la qual depèn la Direcció General d'Energia i Mines, s'ha limitat a enviar els documents elaborats per REE, sense fer cap consideració pròpia a les demandes plantejades pels consistoris.

Palol de Revardit, Canet d'Adri, Sant Gregori i Sant Julià de Ramis són alguns dels ajuntaments que ja han rebut resposta a les seves al·legacions. La carta està signada per Manel Hinojosa, coordinador tècnic dels serveis territorials d'Economia i Finances a Girona.

Menys impacte ambiental

En la missiva, el Govern català es limita a adjuntar els informes, d'una vintena de pàgines, que va elaborar REE sobre la MAT, on s'explica que el soterrament es desestima perquè una línia soterrada té més impacte ambiental que una d'aèria.

L'argumentació de l'empresa elèctrica espanyola també nega que la nova infraestructura pugui causar problemes de salut als veïns i assegura que compleix la normativa europea vigent.

Finalment, REE desestima compactar la línia de 220.000 i de 132.000, tal com havien demanat alguns ajuntaments, però deixa la porta oberta a negociar aquesta qüestió en casos puntuals. A més, es reserva també la possibilitat d'estudiar les demandes realitzades per alguns ajuntaments de desplaçar determinades torres del projecte que s'està tramitat, per tal de fer-ne disminuir l'impacte ambiental.

Inicialment, la Generalitat s'havia compromès a fer un informe extens sobre el traçat proposat de REE, però els ajuntaments implicats no han rebut encara aquest document.