Càritas Diocesana ha detectat que un 75% dels alumnes del Servei d'Intervenció Educativa (SIE) tenen més de quatre factors de risc que poden acabar derivant en exclusió social. Aquestes xifres són pitjors que les de l'any anterior i l'ONG ho atribueix a la crisi econòmica que ha fet empitjorar les situacions de les famílies. Els problemes d'habitatge han augmentat en vint punts mentre que la pobresa econòmica ha incrementat en deu punts. El responsable de l'ONG, Salvador Maneu, ha qualificat aquestes de 'mala notícia' perquè l'augment dels problemes socials i econòmics repercuteixen negativament en els resultats acadèmics dels alumnes.

El 51% dels alumnes que atenen provenen de famílies que tenen problemes d'habitatge, el 50,2% tenen situacions de pobresa econòmica a la llar i el 46,2% reben poc estímul i suport de la família. Càritas Diocesana ha detectat que en el darrer any aquestes situacions han empitjorat i que actualment hi ha més factors que conflueixen en un sol alumne. Mentre que l'any anterior el 75% dels alumnes partien de tres factors, enguany tres de cada quatre alumnes ja en tenen com a mínim quatre.

Els problemes econòmics i socials que viuen a les llars repercuteixen negativament en el procés d'aprenentatge dels alumnes. Mentre que el 30,50% dels alumnes que tenen de tres a cinc factors de risc milloren acadèmicament, només ho fan el 15,80% dels que tenen més de cinc factors. En canvi, els que tenen més de vuit factors de risc d'exclusió social no milloren malgrat la intervenció de les aules de Càritas.

El coordinador dels 22 SIE que hi ha a la Diòcesi de Girona, Caye Gómez, ha explicat que a través de l'anàlisi que han fet als alumnes que atenen també han pogut 'trencar mites' com que els alumnes amb problemes d'aprenentatge provenen de famílies nouvingudes. En aquest sentit, la mitjana de factors de risc d'exclusió social que acumulen els alumnes espanyols són 5,5 mentre que els d'origen estranger n'acumulen 3,15.