Segons les previsions de la Generalitat, l'any 2026, el nombre de mercaderies que circularan per carretera de l'Estat i de França passaran dels 100 milions de tones als 169 milions de tones, i per ferrocarril, seran dels 4 milions de tones als 48 milions de tones. D'aquí que l'estació de Portbou necessiti d'una infraestructura moderna, que es podria començar a fer en dos anys.

El secretari per la mobilitat del Departament de Política Territorial ha fet aquestes declaracions durant la inauguració, aquest dimarts, de la cimera internacional ferroviària Cerbère-Portbou, que durant dos dies acull la sala Walter Benjamin de Portbou i on es debat i es posen sobre la taula propostes de futur del sector ferroviari per les dues parts de la frontera.

Per a Manel Nadal, el ferrocarril a Portbou té 'futur', malgrat els temors d'alguns sectors que alertaven de la desaparició de la línia Barcelona-Portbou de mercaderies i viatgers amb l'arribada del TGV. Amb tot, ha explicat que necessita d'un gran revulsiu per treure-la de la situació d'estancament i per això ha anunciat que en dos anys s'iniciarien les obres de modernització de l'estació per convertir-la en un gran centre logístic.

Manel Nadal ha donat algunes xifres per mostrar la realitat de desequilibri que pateix Portbou i les previsions de creixement que té la Generalitat en un horitzó de més de vint anys. Així, l'any 1998, l'intercanvi de passatgers entre Espanya i França per carretera era del 52% i del 2,2% per ferrocarril. Actualment, és del 76% per carretera i per ferrocarril passen per Portbou i Irun, 400.000 viatgers l'any. Pel que fa les mercaderies, entre les fronteres passen més de 20.000 camions per dia, 10.000 d'aquests passen per la Jonquera. Amb tot, aquesta xifra es podria multiplicar per quatre en els propers anys.

Les previsions de la Generalitat són de gran creixement. Així, per a l'any 2026, el nombre de mercaderies que circularan per carretera d'Espanya a França passaran dels 100 milions de tones als 169 milions de tones, mentre que per ferrocarril, seran dels 4 milions de tones als 48 milions de tones. A efectes d'infraestructures, això passa per la necessitat del tercer carril de l'autopista i potenciar l'estació de Portbou perquè es necessitaran 311 trens per transportar el 18% de les mercaderies. És a dir, segons la Generalitat es passaran dels 43 trens actuals als 311 trens d'aquí divuit anys, els quals, segons ha explicat Manel Nadal, s'hauran de repartir perquè no tots podran passar pel túnel del Pertús. Així, es preveu que per Portbou hi passi els trens pesants o els de llarga rotació. 'L'estació de Portbou té un gran futur en el transport de mercaderies', ha declarat Nadal.

Pel que fa a l'any 2030, les previsions del govern català són per passin 60 trens de viatgers per la Jonquera i 50 trens per Portbou. Pel que fa les mercaderies, 235 trens per la Jonquera i 76 per Portbou.

Davant aquestes dades, el secretari per la mobilitat del Departament de Política Territorial ha apostat perquè l'ample internacional arribi fins a Portbou, tal com ja preveu el pla d'infraestructures de Foment i que ja s'està fent de Barcelona a Figueres. Una altra de les mesures que ha aportat la Generalitat en aquesta cimera per reconvertir l'estació de Portbou en un gran centre logístic de transport de mercaderies ha estat la liberalització del sector ferroviari per tal que hi hagi més operadors. I ha recollit la proposta de l'alcalde de Portbou, Antoni Vega, amb el compromís d'estudiar-la i defensar-la davant del Ministeri de Foment, que Portbou pugui tenir un centre de formació ferroviària.

Trens regionals

Pel que fa la revindicació dels alcaldes de la zona de reclamar que les millores que s'apliquin als trens de rodalies de Barcelona es facin també a la línia regional que arriba fins a Portbou, Manel Nadal ha dit que la proposta 'realista' és que hi hagi trens regionals cada hora entre Perpinyà i Figueres.