La població de Blanes està passant aquests dies una important prova de foc. Parlo dels canvis que han comportat en el trànsit les obres de la Rambla Joaquim Ruyra. El centre de Blanes només té tres vies per on circulen els vehicles: Rambla Ruyra, carrer Ample i Passeig de Mar. Quan un d'aquests carrers està tallat al trànsit hi ha problemes i si el tall, com és en aquest cas, ha de durar més de cinc mesos, caldrà molta organització i paciència.

En un moment com aquest en què agafar el cotxe i circular pel centre del poble és molt complicat, sobretot en hores d'entrada i sortida de les escoles, ens podríem plantejar alternatives, unes alternatives que sempre han existit però que "per comoditat" potser tenim oblidades.

Els metges sempre ens recomanen caminar diàriament. La primera resposta que donem és "no tinc temps". Per què no ho provem aquests mesos? Potser el nostre destí no queda tan lluny com ens pensem? O, no hi ha vegades que costa molt trobar aparcament i pràcticament deixem el cotxe més lluny del nostre destí que si haguéssim anat caminant des de casa?

Quan anem a Barcelona caminen hores amunt i avall. Per què no ho podem fer a casa nostra? La nostra salut ens ho agrairà i la circulació de Blanes, també. Una altre alternativa és la bicicleta. L'orografia de la vila no ajuda i la perillositat de compartir vial amb els cotxes genera dubtes raonables.

Una tercera alternativa pot ser el transport públic urbà. Blanes té nombroses línies i una freqüència de pas, en la majoria de casos, força acceptable. Si els cotxes col·lapsen els carrers, els autobusos, però, no podran complir aquests horaris. Cada persona que agafi el bus en aquestes circumstàncies especials deixarà un cotxe a casa i, per tant, si són molts que fan el mateix, la densitat del trànsit es reduiria significativament. Un viatge pot semblar car però si s'utilitzen els abonaments, els preus baixen de manera considerable. Les obres també han obligat a canviar alguns recorreguts i per tant caldrà estar alerta de les parades que funcionen i les que han quedat fora de servei. En un cas com aquest seria bo disposar d'aparcaments dissuasoris. Ara per ara, l'única alternativa de gran capacitat és l'esplanada del Pavelló. En tot cas, donada la complexitat del tema caldrà donar uns dies de marge a les autoritats locals perquè comprovin com va tot i si cal, aplicar algunes modificacions.

No es qüestió de criticar el primer dia. Tothom sabia que aquests mesos serien complicats i la majoria d'implicats, polítics, comerciants i particulars, veuen amb bons ulls un projecte que canviarà notablement la imatge d'un dels principals carrers de la vila.

El que també caldrà vigilar de ben a prop és la recollida selectiva de deixalles. Si ja hi havia problemes quan cada veí deixava les bosses o la galledeta al costat de casa, ara que hi ha uns punts concrets de recollida, els problemes es poden agreujar i la imatge com a poble sortir greument perjudicada.