06 de gener de 2009
06.01.2009

Adif comença les obres de construcció del túnel de la línia del TAV a Figueres

La infraestructura, que farà 1.750 metres, s'ha iniciat amb l'excavació de la boca nord i sud

06.01.2009 | 01:00
L´estat de les obres de construcció del túnel al terme de Figueres.

Adif ha iniciat les obres de construcció del túnel de Figueres, inscrit en el tram Borrassà-Figueres de la línia del TAV. Els treballs s'han iniciat amb l'excavació de la boca nord i sud de la infraestructura que tindrà una longitud de 1.750 metres. El tram entre Borrassà i Figures fa 7,48 quilòmetres i transcorre pels termes municipals de Borrassà, Santa Llogaia d'Alguema, Vilafant, Figueres i Llers. Les obres de construcció de la plataforma estan pressupostades en més de 77 milions d'euros.

La construcció del túnel s'ha iniciat amb l'excavació de la boca nord i l'execució de la boca i les pantalles laterals de la boca sud. Tot i això, fa algunes setmanes Adif ja havia iniciat les primeres prospeccions de terreny a la zona i ara ha emprès les obres. El procediment d'excavació es dividirà en dues fases, la d'avanç, que permetrà obrir la part superior de la galeria a una altura de sis metres, amb l'objectiu de facilitar les maniobres de la maquinària i les tasques de sosteniment.

Després del calat de la fase d'avanç, es portarà a terme la destrossa, consistent en la perforació de la part inferior per finalitzar la contravolta amb el revestiment de l'estructura, de 40 centímetres d'espessor i per a la qual s'utilitzarà formigó en massa.

L'excavació del túnel, que té una secció lliure de 86 metres quadrats, es farà en mina mitjançant un procediment consistent en la perforació amb mitjans mecànics o altres mètodes. Després de l'excavació, s'executa el sosteniment de la secció excavada mitjançant la col·locació de peces metàl·liques pesades, denominades cintres, i posteriorment es duu a terme una projecció de formigó, de 350 quilos/cm2 de resistència, armat amb fibres metàl·liques, i amb espessors d'entre 20 i 35 centímetres, segons les característiques del terreny travessat.

A banda del túnel de Figueres, el tram Borrassà-Figueres disposa d'altres infraestructures, com l'anomenat PAET (Lloc d'Avançament i Estacionament de Trens) i l'estació intermodal, per a trens d'alta velocitat i convencionals, que és en tràmit d'adjudicar-se.

Crítiques per al retard

Precisament fa algunes setmanes, el portaveu adjunt del grup parlamentari de CiU al Congrés, Pere Macias, va visitar les obres al terme de Llers, acompanyat per l'alcalde de Figueres, Santi Vila (CiU), i el diputat nacionalista al Parlament, Josep Rull, durant la qual van qualificar de "molt greu i preocupant" el retard en les obres del TAV provocat, segons Macias, per "la mala gestió del ministeri de Foment". Macias va voler recordar que l'empresa concessionària encarregada del tram comprès entre Figueres i Perpinyà, "té la intenció de cobrar, a partir de mitjan febrer, el cànon corresponent a aquesta obra encara que no hi circuli cap tren".

"Concretament, això suposarà que durant els dos anys vinents l'Estat llençarà un total de 120 milions d'euros de diner públic", va insistir Macias. En aquest sentit, l'alcalde de Figueres va destacar que aquesta situació "fa augmentar l'escepticisme i la desconfiança de la gent envers els Govern espanyol i català i també sobre els tràmits pel desmantellament de l'actual estació al centre de la ciutat".

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit