El Tribunal Suprem ha condemnat l'empresa Citröen Hispania SA a indemnitzar amb 128.446 euros un conductor ferit en un accident de trànsit per no activar-se el coixí de seguretat (l'anomenat airbag) del seu vehicle, malgrat que viatjava sense portar cordat el cinturó de seguretat. D'aquesta manera, l'alt tribunal rebutja el recurs presentat per l'empresa automobilística, en què al·legava que l'accidentat no portava cinturó de seguretat en el moment de l'impacte. El TS argumenta que la funció del coixí de seguretat és la de "protegir l'ocupant" en un accident amb independència que aquest es produeixi com a conseqüència d'"una conducció inadequada", i amb tot plegat ratifica el que havia dictat l'Audiència de Girona.

Els fets es remunten a l'any 1998, quan el demandant, Josep TV, es va veure involucrat en un xoc frontal amb un altre vehicle, mentre conduïa el seu cotxe marca Citröen ZX, sense que s'activés el sistema de coixí de seguretat.

Per aquest fet va reclamar que es considerés la citada empresa "responsable civilment de la incapacitat temporal i de les lesions permanents ocasionades com a conseqüència de la posada en circulació d'un producte defectuós i/o per responsabilitat civil extracontractual, i que es condemnés la mateixa al pagament d'una indemnització bàsica, més els interessos corresponents.

El 2001, el Jutjat de Primera Instància número 1 de Santa Coloma de Farners va estimar parcialment les demandes de Josep TV i va fixar la indemnització en 37.261.600 de pessetes (més de 223.000 euros), però va recordar que l'afectat "circulava sense el cinturó de seguretat, amb la qual cosa va augmentar notablement la seva desprotecció".

"La imprudent conducta de Josep TV va ser la desencadenant del sinistre, i el fet que no portés cordat el cinturó de seguretat, són circumstàncies que, unides a l'absència del funcionament del coixí de seguretat, van contribuir a la producció o agreujament de les lesions", explicava la sentència que "per això" va aplicar una disminució del 40 per cent a la indemnització sol·licitada. Tant Citröen com el particular van recórrer aquesta resolució a l'Audiència Provincial, que el 2002 va fixar la indemnització en 128.446 euros.

I ara, el TS assenyala en el seu acte que "la funció del coixí de seguretat és protegir l'ocupant del vehicle en el cas que es produeixi un accident, amb independència de si aquest és causat, o no, per una conducció inadequada o negligent". Ratifica, així, la sentència de l'Audiència Provincial de Girona, que rebutja el recurs presentat per Citröen contra aquella resolució.

Una multa de 128.446 euros

D'aquesta manera, finalment es va fixar la indemnització en 128.446 euros. Segons va explicar l'Audiència, "totes aquelles lesions o danys que no haguessin pogut ser evitats malgrat el seu correcte funcionament [de l'airbag] aniran a càrrec de qui correspongui però, per contra, tots els que directament derivin del seu defectuós actuar hauran de ser assumits pel fabricant, amb independència de qui hagi estat responsable en la producció de l'accident".

Sobre la base d'això, afegia l'Audiència "la pericial mèdica va informar que el sistema de coixí de seguretat disminueix en un 40 per cent les greus conseqüències derivades d'aquest tipus d'accidents".

Ara l'alt tribunal estima sobre la qüestió del cinturó que "la no utilització" d'aquesta mesura de seguretat pot tenir alguna incidència causal en el resultat lesiu, i també que la conducta omissiva faria, "d'entendre's provada la producció o agreujament de lesions per la seva falta d'ús, que fos procedent la reducció de responsabilitat per culpa del perjudicat".

Però, diu el TS, "no hi ha prova que això sigui així, és a dir que determinades lesions s'hagin produït o agreujat per la falta d'ús del cinturó de seguretat", diu la sentència, de la qual ha estat ponent el magistrat Clemente Auger.