La circulació de trens per l'estació del Passeig de Gràcia s'ha restablert avui a primera hora després que ja hagi finalitzat la d'instal·lació de la nova catenària rígida. Els treballs, duts a terme per Adif, han finalitzat en el termini previst i d'aquesta manera ja poden tornar a circular amb normalitat els combois de Rodalies i els trens de mitja distància de la línia Barcelona-Girona-Portbou i de llarga distància, al seu pas per la capital catalana. D'altra banda, avui comença la primera fase de les obres entorn l'estació de Sant Andreu Comtal, al tram Sagrera-Nus de la Trinitat, en el marc de la construcció de línia del TGV entre Madrid i la frontera francesa.

Per aquest motiu, els trens de mitja distància del corredor sud inicien o finalitzen el seu recorregut a l'Estació de França.

Les obres de la instal·lació de la catenària rígida a l'estació del Passeig de Gràcia es van iniciar el dijous 25 de desembre i han permès muntar 10,5 quilòmetres de nou fil de contacte, perfils d'alumini i els més d'un miler de suports que s'havien ancorat de forma prèvia a l'arc del túnel. Després del muntatge de les noves instal·lacions, s'han fet tasques d'ajustament i regularització dels nous sistemes i les proves per a validar-ne el funcionament.

Segons Adif, la catenària rígida dota les instal·lacions d'una elevada fiabilitat, i assegura, d'aquesta manera, la regularitat i la qualitat del servei de les circulacions en uns trajectes que registren un elevat trànsit. A més, requereix un menor manteniment, ofereix una gran capacitat de transport de corrent i més prestacions de durabilitat, robustesa i resistència, a més de prevenir incidències relacionades amb la línia aèria de contacte.

Per a l'execució d'aquestes obres, s'han destinat més de 70 operaris especialitzats, distribuïts en dotze equips de treball, i dotze vehicles de via, que han treballat per torns de forma continuada durant tot el període.

Amb l'objectiu d'informar els usuaris sobre els canvis en la programació i alternatives de transport durant l'execució dels treballs, Adif i Renfe han incorporat 75 persones.

A més, s'han distribuït 250.000 fullets informatius, s'han instal·lat cartells i s'han emès missatges a través de megafonia de les estacions i els trens, pantalles informatives, i també de les màquines autovenda. A les estacions on s'han produït les modificacions del servei habitual, s'ha complementat tota la informació amb senyalització horitzontal per ajudar a l´encaminament dels viatgers.

A partir d'aquest dimarts, 6 de gener, s'inicien els treballs previs de la segona fase de la instal·lació de la catenària rígida, al trajecte Bifurcació Aragó-Estació de França. De la mateixa manera, es duran a terme treballs complementaris per completar l'actuació al túnel de Passeig de Gràcia i que es fan en horari nocturn en ser compatibles amb el trànsit ferroviari. Per això, tal com es va fer entre els mesos d'agost i desembre, s'amplia la franja de manteniment, des de les 23.20 fins les 05.20 hores.

D'aquesta manera, tres trens de Rodalies circularan desviats per Plaça de Catalunya - Arc de Triomf. Aquests serveis recuperaran el seu recorregut habitual a Barcelona Sants o Clot Aragó, segons la seva destinació. Així, des del 6 de gener i fins al 30 de gener es desvien per Plaça de Catalunya els últims trens de les línies 2 i 10 de Rodalies. Es tracta dels tres trajectes Aeroport (22.59 hores)-Sant Celoni (00.19 hores); Aeroport (23.44 hores)- Granollers Centre (00.42 hores); i Sant Andreu Comtal (23.52 hores)-Vilanova i la Geltrú (00.57 hores).