El Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol té pràcticament enllestida la restauració d'un antic vagó de tren de luxe que podria convertir-se en el cotxe-saló del futur Tren Turístic Costa Brava de Figueres a Portbou. El vagó estava destinat a un altre projecte, però per tal de poder inaugurar al més aviat possible l'empordanès estan estudiant assignar-lo a aquesta ruta provisionalment. D'altra banda, continuen les tasques per restaurar la resta de cotxes i es busquen fons per als de la locomotora que ja havia fet aquest trajecte.

El director general de la Companyia General de Ferrocarrils Turístics, Lluís Pallàs, ha explicat que mentre s'acabi d'enllestir tot allò que té a veure amb el projecte al qual va realment destinat el cotxe-vagó, podria utilitzar-se per a la línia empordanesa. Durant aquest període se seguirà treballant en el que està assignat oficialment al Tren Turístic Costa Brava, amb els treballs de restauració més endarrerits.

El cotxe restaurat en els darrers dos anys que, en breu, podria recórrer la Costa Brava remarquen que és "molt especial" perquè només van ser encarregades dues unitats que van ser construïdes per la Sociedad Española de Construcción Naval de Sestao a Biscaia l'any 1929, l'any de l'Exposició Internacional de Barcelona. Va ser recuperat pel Centre d'Estudis de particulars. El vehicle estava destinat a traslladar directius de la mateixa companyia o a les autoritats que efectuaren el recorregut per les diferents línies de la xarxa.

Ara es vol destinar a actes inaugurals o festius i també per a viatges en grup. A l'interior del cotxe, hi ha dos salons equipats amb divans, taules i butaques. Cadascun dels salons està situat en un dels extrems del vehicle, fet que permet una perfecta visió del recorregut i del paisatge, independentment del sentit de la marxa del comboi.

El Centre d'Estudis ha informat que pel que fa a les tasques de restauració d'altres parts del comboi, ara es treballa, sobretot, en els cotxes de tercera classe, algun dels quals trigarà a quedar enllestit, i també es treballa en els furgons.

El darrer pas serà la restauració de la locomotora de vapor que remolcarà els combois. Es tracta d'una de les sis locomotores que varen ser adquirides per la Compañía de los Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia de cara a la inauguració de la línia fins a Portbou, esdevinguda el 1878. Va ser construïda un any abans per Sharp Stewart & Co., de Manchester (Gran Bretanya) i va donar sempre un resultat excel·lent.

Un important projecte

El president del Centre d'Estudis, Ricard Oliver, ha afirmat que "després del seu trasllat a tallers, ha quedat finalitzat el projecte tècnic de restauració, i ara es treballa per obtenir els fons econòmics per poder iniciar les tasques previstes". Per Oliver, "recuperar una locomotora d'aquestes característiques per al seu traçat original, resulta, a hores d'ara, un fet d'una importància cultural extraordinària".