L'arribada de turistes internacionals a l'aeroport de Girona ha caigut un 10,2% els primers nou mesos de l'any respecte al mateix període de 2008, segons les dades donades a conèixer per l'Institut d'Estudis Turístics. El mes de setembre el descens ha estat del 5,1% en relació a setembre de l'any passat. Les dades vénen a confirmar el que altres indicadors turístics han estat posant de manifest durant tot l'estiu: que sort hi ha hagut del turisme nacional, que ha optat per viatges de proximitat, ja que si només hagués depès de l'estranger, la temporada hauria estat molt pitjor. L'aeroport de Girona és el setè de l'Estat que més turistes internacionals ha rebut en el que va d'any 2009.

El mes de setembre passat van arribar a l'aeroport de Girona, rocedents de l'estranger, 231.851 viatgers, una xifra un 5,1% inferior als arribats el setembre de 2008. Amb aquesta xifra, han arribat a l'esmentat aeroport durant el període gener-setembre un total de 1.826.318 viatgers internacionals, cosa que equival a un descens del 10,1%.

Els descensos són semblants als experimentats en el sector turístic gironí, si bé no totalment idèntics, ja que cal tenir en compte que la major part dels viatgers que arriben a l'aeroport gironí tenen com a destinació final allotjaments de les comarques de Barcelona o de la mateixa capital catalana.

Cal destacar, així mateix, que la immensa majoria de viatgers estrangers arribats a l'aeroport de Girona ho han fet en aerolínia de baix cost. És a dir, amb Ryanair. Així, només 14.000 viatgers van arribar-hi amb un altre tipus de vol -xàrter, sobre tot- el setembre, i des de principis d'any únicament 71.000., menys del 5% del total.

Baixen les "low cost"

El descens en les xifres de les companyies de baix cost és una constant a tot l'Estat. Les aerolínies de baix cost van transportar 21,92 milions de passatgers durant els nou primers mesos de l'any, fet que suposa un caiguda del 6,5% respecte al mateix període de 2008, enfront de la reducció del 12,7% experimentat per les companyies tradicionals, segons dades difoses avui pel Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç.

De gener a setembre, les low cost van comandar més de la meitat de les entrades de passatgers internacionals cap a Espanya, un 50,3%, mentre que les aerolínies tradicionals van concentrar el 49,7% restant.

Els aeroports espanyols més utilitzats per les aerolínies de baix cost fins a setembre van ser el de Palma de Mallorca, que va assolir els 4,2 milions de passatgers (un 4,4% menys), el de Màlaga, que va registrar una caiguda del 4,6% fins als 2,72 milions de viatgers, i Barcelona-El Prat, que va seguir molt de prop l'aeròdrom malagueny, encara que va descendir un 11,7%, fins als 2,68 milions de passatgers. Madrid-Barajas, que va representar l'únic increment (del 4,7%), va ocupar el cinquè lloc, amb 1,96 milions de viatgers.

Per comunitats autònomes, Balears, Catalunya i Andalusia van encapçalar el rànquing en els nou primers mesos de l'any amb el 23,3% (5,1 milions de passatgers), el 21,9% (4,8 milions) i el 15,4% (3,3 milions), respectivament, del total d'arribades en companyies de baix cost.

La Comunitat Valenciana, amb 3,1 milions de turistes, va assolir el 14,2%, malgrat tornar a registrar la més gran caiguda (-14,3%), mentre que Canàries, amb 2,4 milions de turistes, va concentrar el 10,9% del total de viatgers, encara que va retallar un 6,9% les entrades per aquesta via. La Comunitat de Madrid va acaparar el 9% (1,96 milions), en l'únic increment de passatgers en aerolínies de baix cost.